«Bucureştiul, „Parisul Estului“ în secolul al XIX-lea, a ieşit din epoca lui Ceauşescu sărac şi pustiit. Acum se reinventează, devenind o importantă metropolă modernă din estul Europei“, scrie „The Independent“ apropo de Festivalul „George Enescu“, pe care îl include în „galaxia virtuozilor“, alături de festivalurile de la Bayreuth (Germania), Verbier (Elveţia), Aix-en-Provence şi Saint-Denis (Franţa).
Realizat o dată la doi ani încă din 1958, când a fost înfiinţat, la iniţiativa dirijorului George Georgescu, în memoria compozitorului şi pianistului George Enescu, festivalul îşi menţine tradiţia şi anul acesta şi oferă un număr impresionant – aproape 200 – de concerte simfonice şi camerale, recitaluri, spectacole de operă şi balet, la care se adaugă workshop-ul de compoziţie (până pe 7 septembrie), simpozionul de muzicologie, expoziţii de artă plastică, instrumente muzicale, discuri, partituri şi cărţi, plus reprezentațiile din Piața Festivalului (deschisă până pe 18 septembrie).
Enescu, considerat fondatorul şcolii româneşti de compoziţie, este omagiat, în ediţia aniversară din acest an, şi prin muzica lumii – „World music“, o nouă secţiune introdusă în programul festivalului, care aduce pe scenă prelucrări simfonice ale muzicii tradiţionale. Celelalte şase secţiuni – „Mari orchestre ale lumii“, „Recitaluri şi concerte camerale“, „Concertele de la miezul nopţii“, „Spectacole de operă şi balet“, „Enescu şi contemporanii săi“ şi „ Muzica secolului XXI“-, au în program muzică clasică şi ritmuri contemporane, combinate cu ecouri de folk, tangou şi jazz. Muzică de Liszt, Berlioz, Bach, Debussy, Schumann, Leonard Bernstein se va auzi în interpretarea câtorva dintre cele mai mari orchestre ale lumii – Orchestra Barocă din Amsterdam, Orchestra din Paris, Orchestra Simfonică din Londra, Filarmonica din Viena, Orchestra şi Corul Filarmonicii „George Enescu“ -, a unor pianişti precum franţuzoaica Hélène Grimaud, englezul Antonio Pappano, japoneza Akiko Ebi şi chinezul Yundi Li şi solişti ca soprana spaniolă Nuria Rial sau soprana italiană Valentina Coladonato.
Totodată, „Suita nr. 2 în Re major pentru pian“, „Simfonia nr. 4 în Mi minor“, „Simfonia nr. 5 în Re major“ sunt doar câteva dintre compoziţiile din repertoriul lui George Enescu ce figurează în program. Şi concursul internațional are, de-acum, o nouă secțiune – cea de violoncel -, alături de cele de pian, vioară şi compoziție. În total, participă la eveniment peste 3.500 de solişti din aproximativ 45 de ţări. „Este evenimentul care poziţionează cel mai bine România pe harta lumii culturale, definind-o drept spaţiu al civilizaţiei și, mai ales, al creativităţii“, spune Luca D’Agnese, preşedinte şi director general al Enel România, unul dintre sponsorii evenimentului.
Anul acesta, bugetul a depăşit 8,1 milioane euro, din care aproximativ 7,6 milioane euro provin din finanţare publică, iar restul de la sponsori – circa 500.000 de euro -, şi din vânzarea de bilete. 29 de evenimente au fost sold-out încă din primele zile de la punerea în vânzare a biletelor individuale, iar cu două zile înainte de începerea festivalului erau 42 de evenimente epuizate. Altfel spus, gradul de ocupare depăşea 93%, iar Mihail Constantinescu, managerul festivalului, estimează că până la sfârşitul festivalului, procentjul va trece de 95. În rest, „la majoritatea evenimentelor numărul biletelor disponibile este de ordinul zecilor. Românii sunt melomani“, trage concluzia Constantinescu, şi pune numărul mare al celor care vin la concerte pe seama profesionalismului celor care evoluează pe scenele de concerte şi spectacole, pentru că, „unde nu este calitate, nu este nici public“.
Preţul unui bilet variază între 7 şi 75 de lei, în funcţie de seria de concerte şi categorie. La abonamente, şi ele de mai multe tipuri, preţurile sunt între 40 şi 1.000 de lei. Spectacolele vor avea loc în mai multe oraşe din ţară – Bucureşti (Ateneul Român, Sala Palatului, Studioul de concerte „Mihail Jora“), Cluj-Napoca (Filarmonica de Stat „Transilvania“), Sibiu (Filarmonica de Stat – Sala Thalia), Târgu-Mureş (Filarmonica de Stat Târgu-Mureş) şi Timişoara (Filarmonica Banatul).
Şi pentru ca melomanii din toată lumea să se simtă cumva parte din festival, organizatorii au implementat tehnologia live streaming. Evident, nu e vorba că toate evenimentele vor putea fi urmărite live pe www.festivalenescu.ro. Dar parafrazând o veche vorbă românească – „pofta vine… ascultând“.
În topul festivalurilor din Europa
De la înfiinţarea sa în 1958, Festivalul George Enescu a crescut vizibil, în fiecare an. Deşi n-a dus niciodată lipsă de spectatori, anul acesta, când îşi cântă cea de-a XX-a simfonie, înregistrează recordul absolut de public; se estimează o medie de 10.000 de spectatori pe zi.