si tenisul). A organizat meciul de retragere a lui Hagi, este prieten cu Hagi. (Daca un roman ar ajunge campion mondial la polo pe iarba, cu siguranta ca Enoiu ar fi prieten si cu el!) Enoiu este patriot, iubeste Romania. Enoiu are simpatii PSD (nu face inca parte din asa-numita armata a "sosonarilor PSD", dar a contribuit la campania electorala a lui Mircea Geoana, "prietenul lui din tinerete" cum altfel?!). Enoiu este peste tot. A ajuns, iata!, sa organizeze si turneul de tenis BCR Open Rom
si tenisul). A organizat meciul de retragere a lui Hagi, este prieten cu Hagi. (Daca un roman ar ajunge campion mondial la polo pe iarba, cu siguranta ca Enoiu ar fi prieten si cu el!) Enoiu este patriot, iubeste Romania. Enoiu are simpatii PSD (nu face inca parte din asa-numita armata a „sosonarilor PSD”, dar a contribuit la campania electorala a lui Mircea Geoana, „prietenul lui din tinerete” cum altfel?!). Enoiu este peste tot. A ajuns, iata!, sa organizeze si turneul de tenis BCR Open Romania, singurul din circuitul ATP pe care il gazduieste Romania. Dupa „epoca Sever Muresan”, din 1996, turneul a intrat in „era tiriac”. Vreme de opt ani, fostul tenisman s-a plans ca Openul bucurestean nu este altceva decat o gaura financiara, altfel spus, tiriac scotea anual bani din buzunar, in lipsa unor sponsori, pentru mentinerea lui in Romania. Mai mult, omul de afaceri ameninta in ultimii ani cu mutarea sau vanzarea licentei turneului. In acest an, surpriza! tiriac a anuntat ca, pentru prima oara, competitia s-a stabilizat din punct de vedere financiar. Cu alte cuvinte, bugetul de organizare din 2004, care este de 600.000 de euro, acopera toate cheltuielile. Daca pana acum doi ani, Open Romania era organizat de o fundatie a omului de afaceri infiintata special pentru acest turneu, din 2003 pe fir a intrat si Bogdan Enoiu, cu agentia sa McCann-Erickson, in calitate de coorganizator. Mai mult, organizarea editiei 2004 este asigurata numai de firmele din grupul McCann-Erickson. Asta inseamna ca oamenii lui Enoiu au promovat, au alcatuit pachetele media pentru sponsori, au cautat sponsori, au asigurat conditiile tehnice ale turneului. Mutarea lui tiriac de a incredinta organizarea competitiei firmelor lui Enoiu pare a fi inteleapta, daca ne gandim ca omul de publicitate are toate parghiile pentru gasirea sponsorilor, capitol la care turneul a suferit in anii precedenti. Daca ne uitam pe lista actuala a sponsorilor BCR Open Romania, mai mult de jumatate fac parte din portofoliul agentiei McCann-Erickson. „Nu este simplu sa atragi sponsori. In general, m-am concentrat pe clientii McCann, pentru ca le ofer un produs exclusiv, un eveniment care are loc o data pe an. Am cautat parteneri traditionali cu care sa mergem patru-cinci ani impreuna”, spune Enoiu.
10-15.000 de euro din vanzarea de bilete
BCR Open Tenis are aceleasi costuri de organizare cu unul de aceeasi talie din Occident. Dar ceea ce difera sunt veniturile, care la Bucuresti sunt mai mici. „Suntem cam la limita cu acoperirea bugetului in acest an”, precizeaza Enoiu. O competitie din Occident are ca sursa de venituri, pe langa sponsorizari, vanzarile drepturilor TV si de bilete. Acestea din urma acopera o buna parte din buget. La Bucuresti, se spera, conform celor mai optimiste calcule, la 10-15 mii de euro obtinuti din bilete. Drepturile TV au fost acordate postului Antena 1. Daca in Occident drepturile TV sunt substantiale pentru ca turneul asigura rating si, implicit, vizibilitate pentru sponsori, in Romania publicitatea TV fiind foarte ieftina, pachetele media pentru sponsori nu sunt in masura sa-i atraga. De aceea, a pretinde o suma de bani pentru drepturi TV la un turneu de tenis este inca un lux in Romania, iar sponsorii trebuie sa primeasca vizibilitate TV pe masura bugetului alocat turneului. Un sponsor isi poate face socoteala ca decat sa investeasca in turneu, atras fiind de expunerea pe un post TV, mai degraba cu acei bani face o campanie in prime time la aceeasi statie TV. In ultimii ani, pentru ca Openul bucurestean sa aiba succes de public, s-a mers pe varianta organizarii unor meciuri de „veterani”, cu vedetele tenisului din anii 70. Reteta a functionat, tribunele fiind pline. si anul acesta se va aplica. Desi asigura notorietate turneului, din punct de vedere financiar aceste meciuri nu sunt un avantaj. „Noi putem face acest turneu profitabil fara sa mai organizam meciurile de „veterani” si fara a mai face investitii in baza”, declara Bogdan Enoiu. Dar turneul nu este gandit sa faca foarte multi bani, ci pur si simplu sa existe in Romania. „Nu este realist sa faci o gramada de bani cu acest turneu”, conchide Enoiu.
BCR Open Tenis In cifre
Buget: 600.000 euro
Valoarea premiilor: 351.000 euro
Costul licentei ATP: 25.000 euro
Structura sponsorilor:
· Title Sponsor: Banca Comerciala Romana 150.000 200.000 euro
· Present Sponsor: Connex 100.000 150.000 euro
· Sponsor Principal: Petrom 50.000 100.000 euro
· Sponsori: HP, Stella Artois, Dorna, Mercedes 10.000 50.000 euro
Pretul biletului de intrare: 300.000 lei la ultimele trei zile ale turneului (in primele patru zile intrarea este gratuita)
Pretul unei loje: 1.500 euro (include accesul la restaurantul VIP)
Meniul de turnee din circuitul ATP
Pentru anul 2004, ATP a programat 69 de turnee de tenis. Acestea se impart in trei categorii:
· Grand Slam 4 turnee, fiecare cu premii totale de peste 6 milioane de euro; fiecare competitie dureaza doua saptamani si in perioada respectiva nu se mai deruleaza nici un alt turneu.
· Masters Series 9 turnee, fiecare cu premii de circa 3 milioane euro; fiecare competitie dureaza o saptamana si in perioada respectiva nu se mai deruleaza nici un alt turneu.
· International Series 54 de turnee, cu premii intre 350.000 euro si 1.000.000 de euro; fiecare competitie dureaza o saptamana si in perioada respectiva se deruleaza si alte turnee.
· Turneul Campionilor (simplu si dublu) se desfasoara la inchiderea sezonului ATP si are premii de 2,9 milioane euro (simplu) si 600.000 euro (dublu).