ENTSO-E, Asociația Operatorilor de Transport şi Sistem din Europa susține că avaria din reţeaua de transport a energiei înregistrată în data de 8 ianuarie a fost cauzată de frecvenţa scăzută din zona de nord-vest a Europei, care a provocat întreruperea serviciilor în Franţa şi Italia, în total aproximativ 1,7 GW au fost decuplaţi, pentru a reduce abaterea frecvenţei, se arată într-un comunicat al companiei.
Totodată, sursa citată mai precizează că aceste servicii sunt deconectate dacă frecvenţa scade sub un anumit prag. În plus, o capacitate de sprijin de 420 MW şi 60 MW a fost în mod automat activată din zonele sincron din nord şi din Marea Britanie. Aceste contramăsuri au asigurat la ora 14:09 CET limitarea abaterii frecvenţei la o abatere de aproximativ 0,1 Hz în zona de nord-vest, faţă de frecvenţa nominală de 50 Hz.
De asemenea, se pare că din cauza frecvenţei ridicate din zona de sud-est a Europei, au fost activate contramăsuri automate şi manuale, în scopul de a stabiliza frecvenţa. Prin urmare, la ora 15:05 CET abaterea frecvenţei în zona de sud-est a putut fi limitată la 0,1 Hz, de la o frecvenţa nominală de 50 Hz.
Explicația ENTSO-E
De menționat este faptul că în data de 8 ianuarie, o zonă din sud-estul regiunii Europei Continentale a fost separată între orele 14: 05 CET şi 15:08 CET de reţeaua interconectată a restului Europei Continentale, fiind înregistrată o cădere temporară de frecvenţă de aproximativ 250 mHz. Totuși, stabilitatea sistemului de transport al energiei din majoritatea ţărilor europene nu a fost afectată de avarie, a anunţat Asociaţia Operatorilor de Transport şi Sistem din Europa.
Datorită răspunsului automat al operatorilor de transport din Europa Continentală, s-au restabilit rapid operaţiunile normale. Acţiunile au fost coordonate între operatorii de transport în scopul de a reconecta cele două zone cât mai rapid posibil. Prin urmare, serviciile întrerupte din Italia au putut fi reconectate la ora 14:47 CET, iar în Franţa la ora 14:48 CET. La ora 15:08 CET, ambele zone au fost din nou conectate la reţeaua interconectată din Europa Continentală, a informat Asociaţia Operatorilor de Transport şi Sistem din Europa.
În ceea ce privește cauzele şi condiţiile în care s-a produs acest incident, acestea urmau să fie analizate şi identificate la nivelul Asociaţiei Operatorilor de Transport şi Sistem din Europa – ENTSO-E, a precizat Transelectrica.
Comunicatul transmis ulterior de ENTSO-E anunţa că stabilitatea sistemului de transport al energiei din majoritatea ţărilor europene nu a fost afectată de avaria înregistrată vineri după-amiază, între orele 14:05 CET şi 15:08 CET, iar incidentul a fost rezolvat.