Omul de afaceri Cristian Erbaşu vrea să îşi crească ferma din Dâmboviţa la 1.000 de vaci în decurs de un an şi jumătate pentru a suplini nevoia de lapte a fabricii sale de brânzeturi. El spune că piaţa se confruntă cu o criză de lapte.
Antreprenorul a preluat afacerea din domeniul agricol de la tatăl său, care a demarat-o ca hobby, şi a încercat să profite la maxim de fondurile europene alocate României în acest sector economic. După o etapă de decepţie, Erbaşu spune că rezultatele încep să apară.
El a investit până acum circa 12 mil. euro într-o fabrică de brânzeturi, cu o capacitate maximă de procesare de 20 de tone pe zi, şi într-o fermă cu circa 600 de vaci. Cifra de afaceri a Erbalact din Dâmboviţa a ajuns la circa 4 mil. euro anul trecut şi proprietarul său speră să ajungă la 5 mil. euro în acest an. Chiar şi aşa, rulajul reprezintă un procent nesemnificativ în afacerile de 100 mil. euro ale grupului Erbaşu, specializat în construcţii.
Acum, omul de afaceri trebuie să îşi extindă ferma de vaci pentru a acoperi o parte cât mai mare din necesarul de lapte al fabricii sale. Deocamdată, ferma asigură 60-70% din laptele procesat de Erbalact.
„Laptele s-a scumpit foarte mult. Într-un an aproape s-a dublat preţul. Înainte era foarte ieftin laptele de import, dar acum există o cerere foarte mare din Asia, deoarece nu se mai importă lapte din Noua Zeelandă. Astfel, piaţa se confruntă cu o criză de lapte. În trecut, se colecta lapte de la ţărani, însă aceştia au renunţat să mai ţină vaci“, a declarat Cristian Erbaşu într-un interviu acordat revistei Capital.
El spune că investiţiile necesare asigurării condiţiilor de igienă au descurajat micii crescători de vite, care obţineau 60 de bani pe litrul de lapte. Pentru a acoperi aceste cheltuieli, preţul de vânzare nu poate fi mai mic de 1,5 lei/litru, spune antreprenorul.
„Acum, preţul cel mai mic este de 1,6 -1,7 lei pe litru, dar dacă ai nevoie urgent, aşa numitul lapte spot, sub 2,5 lei nu găseşti. Anul trecut, preţul era 1-1,2 lei, iar spotul 1,5-1,6 lei. Impactul creşterii preţului este mare, pentru că într-o fabrică de brânzeturi, materia primă reprezintă 65% din costuri. Iar preţul brânzeturilor pe piaţă nu a putut creşte cu acelaşi procent“, explică Erbaşu.
Produsele Erbalact sunt vândute, în principal, în magazine specializate şi restaurante, dar şi în lanţul Mega Image şi fostele Billa. Erbaşu spune că acum este în negocieri cu Carrefour pentru a intra şi în zona de hipermarket, însă realizează că nu poate asigura cantităţile de marfă impuse de retaileri la nivel naţional.
Citiţi în numărul curent al revistei Capital un interviu extins cu omul de afaceri Cristian Erbaşu despre criza cu care se confruntă piaţa construcţiilor