Erste se duce cu banca pe uliţă în goana după clienţi noi

O societate afiliată grupului Erste intenţionează să pătrundă pe piaţa locală cu produse financiare dedicate exclusiv românilor cu venituri reduse şi mai ales celor din zona rurală. Good.bee, una dintre subsidiarele Erste Group, intenţionează să ofere în România o gamă completă de produse financiare dedicate persoanelor cu venituri reduse care locuiesc în zone izolate din punct de vedere bancar, au declarat pentru Capital reprezentanţii  grupului austriac. Compania, mem

O societate afiliată grupului Erste intenţionează să pătrundă pe piaţa locală cu produse financiare dedicate exclusiv românilor cu venituri reduse şi mai ales celor din zona rurală.

Good.bee, una dintre subsidiarele Erste Group, intenţionează să ofere în România o gamă completă de produse financiare dedicate persoanelor cu venituri reduse care locuiesc în zone izolate din punct de vedere bancar, au declarat pentru Capital reprezentanţii  grupului austriac. Compania, membră a grupului care deţine majoritar şi cea mai mare bancă locală (BCR), va oferi clienţilor posibilitatea de a constitui depozite  în condiţii speciale, dar şi de a contribui la fonduri de pensii dedicate sau de a cumpăra poliţe de asigurare construite după nevoile specifice persoanelor care trăiesc în mediul rural.

De asemenea, potrivit reprezentanţi­lor Erste, „Good.bee“ intenţionează să acorde şi microfinanţări, dar şi să construiască un fond de investiţii. Good.bee, care este deja prezentă pe piaţa locală cu un serviciu care permite efectuarea de tranzacţii financiare prin telefonul mobil, are noile produse şi servicii în diferite faze de implementare. Produsele de microfinanţare vor fi lansate pe piaţa locală până la finele acestui an, în timp ce depozitele, pensiile şi asigurările se află într-un proces de „planificare“, după cum spune Sava Dalbokov, CEO al Good.bee Holding Viena. Până în prezent, grupul a investit şapte milioane de euro, însă intenţionează ca anul viitor să crească de câteva ori această sumă, inclusiv prin atragerea de finanţări de la instituţii ca Banca Europeană de Investiţii. În acest moment, după doar câteva luni de la lansare, Good.bee are câteva mii de clienţi.

Potenţial mare

În România, există aproximativ 8,7 mili­oane de persoane care nu au avut niciodată contact cu o instituţie bancară, arată un studiu  comandat de Erste. Încă patru milioane de români sunt încadrate în categoria persoanelor subbancarizate, ceea ce face ca aproximativ două treimi din populaţia ţării să fie aproape complet străină de produsele oferite de instituţiile de credit. Numărul ridicat al persoanelor nebancarizate şi subbancarizate, majoritatea rezidente în zonele rurale, este, în fapt, şi motivul principal pentru care Good.bee a decis să lanseze produse dedicate în România. Ţintele predilecte sunt nu doar pensionarii sau cei care practică agricultura de subzistenţă, dar şi oamenii activi economic, microantreprenorii care se desfăşoară în economia informală. „Cea mai mare parte a acestor clienţi se află  în mediul rural şi în oraşele mici, unde instituţiile financiare obişnuite nu numai că sunt puţin prezente, dar nici nu sunt gata să considere acest segment ca fiind unul bancabil“, explică şeful Good.bee.

La nivel mondial, există mai multe grupuri bancare importante care oferă microfinanţări categoriilor defavorizate.

Printre acestea: Barclays, Morgan Stan­ley, Deutsche Bank sau Société Générale.

De la depozite, la pensii şi asigurări

Două dintre produsele pe care Good. bee le va scoate pe piaţă în România sunt aşa-numitele micropensii şi microasigurări. „Micropensia se referă la produse de economisire pe termen lung pentru bătrâneţea oamenilor săraci. Micropensiile ar funcţiona pe modelul pilonului III (n.r. pensii facultative create prin contribuţii individuale), beneficiind de avantajele curente ale unei pensii private: deductibilitate fiscală şi administrarea profesionistă a banilor“, spune Dalbokov. Poliţele de asigurare vor fi construite astfel încât să acopere riscuri specifice zonelor rurale.

„În ceea ce priveşte microasigurările, oamenii din ţările în curs de dezvoltare sunt expuşi mai multor riscuri din cauza expunerii mai ridicate la dezastre naturale sau la riscuri de sănătate. Un sistem de micro-asigurări poate centraliza şi administra aceste riscuri în mod eficient.

Foarte important: la un cost al poliţelor foarte redus. Exemple de asigurări pot include asigurarea recoltei, asigurări de sănătate sau pentru plata micro-creditului în eventualitatea unor evenimente nefericite care pot afecta capacitatea de rambursare a acestuia de către un micro-antreperenor“, spune şeful Good.bee. În prezent, compania oferă doar conturi de economii prin BCR şi posibilitatea efectuării tranzacţiilor prin mobil.

Conturile ban­care pot fi accesate la fel de bine din căruţă ca şi din Mercedes, după cum nici plăţile către furnizori nu este musai să fie operate de la ghişeul băncii. Se poate şi de la taraba plină cu bostani!

Business Angel la ţară

Pe lângă produsele dedicate persoanelor fizice, Good.bee intenţionează să creeze în mediul rural şi un fond de investiţii.  Fondul de investiţii sociale va fi, spun cei de la Erste, un furnizor de microcapital (un investitor practic) pentru noi proiecte antreprenoriale, „care altfel nu ar fi interesante pentru industria de private equity care se uită doar la proiecte mari“. În opinia Good.bee, acesta  ar putea fi asemănat într-o oarecare măsură cu instituţia Business Angel, doar că una mai complexă şi mai instituţionalizată.