Producătorul american de vehicule electrice Fisker a solicitat protecția în caz de faliment, alăturându-se altor startup-uri recente închise, cum ar fi Arrival și Lordstown Motors, într-o piață competitivă dominată de Tesla și producătorii auto chinezi.
Fisker: Competiția și problemele operaționale au afectat producătorul de SUV-uri electrice
Startupul Fisker și-a propus să intre în competiție cu crossoverul Model Y al Tesla cu SUV-ul său Ocean, dar a întâmpinat dificultăți în lanțul de aprovizionare, probleme semnificative în accesarea finanțării și obstacole în distribuție, ceea ce a dus la epuizarea rapidă a resurselor financiare.
Fisker a solicitat protecția în caz de faliment luni seara, în timp ce încearcă să salveze operațiunile prin vânzarea de active și restructurarea datoriilor.
Compania americană de vehicule electrice a consumat resurse financiare în încercarea de a crește producția SUV-ului său Ocean.
În piața hipercompetitivă a vehiculelor electrice, mai multe companii, printre care Proterra, Lordstown și Electric Last Mile Solutions, au declarat faliment în ultimii doi ani.
Acestea au fost afectate de scăderea cererii, dificultățile în atragerea de finanțări și problemele operaționale asociate lanțului global de aprovizionare.
Eșecul investiției și necesitatea unei restructurări strategice
În februarie, compania fondată de designerul auto Henrik Fisker a exprimat îndoieli cu privire la viabilitatea sa pe termen lung și a eșuat în obținerea unei investiții de la un mare producător auto, ceea ce a dus la necesitatea unei reevaluări a operațiunilor sale.
Negocierile sale cu producătorul auto, presupus a fi Nissan conform informațiilor Reuters, au eșuat, ceea ce a dus la respingerea unei finanțări de 350 de milioane de dolari de către un investitor neidentificat, dependent de implicarea producătorului auto.
Această situație a obligat Fisker să exploreze alte opțiuni strategice.
Fisker a declarat că, la fel ca și alte companii din industria vehiculelor electrice, au avut de înfruntat factori macroeconomici negativi care au afectat capacitatea lor de a opera eficient.
”La fel ca şi alte companii din industria vehiculelor electrice, ne-am confruntat cu factori macroeconomici negativi, care ne-au afectat capacitatea de a opera eficient”, a declarat Fisker.
O retrospectivă asupra tragediei financiare
În momentul declarației de faliment, divizia sa de operare, Fisker Group Inc, estima că are active evaluate între 500 milioane USD și 1 miliard USD, cu datorii cuprinse între 100 milioane USD și 500 milioane USD.
Printre cei mai mari 20 de creditori se numără companii precum Adobe, Google și SAP.
Fisker a devenit o companie publică la sfârșitul anului 2020, printr-o fuziune cu o firmă paravan, evaluată la 2,9 miliarde de dolari și obținând peste 1 miliard de dolari în numerar.
Listarea a reprezentat o nouă oportunitate pentru CEO-ul și fondatorul danez de a reconstrui o afacere auto, după ce prima sa companie, Fisker Automotive, a intrat în faliment în 2013, în urma crizei financiare din 2008 și a unor probleme cu bateria sedanului hibrid Karma, care a necesitat o rechemare extinsă.
Henrik Fisker, fost consultant de design pentru Tesla, a exprimat la momentul listării dorința ca Fisker să devină „Apple-ul industriei auto”, prin externalizarea producției de mașini.