ASF propune instalarea de camere video în trafic pentru depistarea șoferilor care nu au asigurări RCA
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a propus instalarea unor camere video în trafic pentru a putea fi depistate rapid mașinile care circulă fără asigurare RCA. Proiectul de lege ar putea fi introdus în circuitul legislativ la începutul lui 2023.
Potrivit Poliţiei Rutiere, anul trecut, au fost amendaţi aproape 9.000 de şoferi pentru că nu aveau poliţa RCA, iar în acesta an, au fost amendați peste 6.000 de șoferi care circulau fără asigurare RCA.
Întrucât, în ultima perioadă, asigurările auto obligatorii s-au scumpit, mai ales pentru categoriile de şoferi care prezintă risc, mulți români au renunțat să își mai facă asigurare, însă toţi şoferii care deţin o mașină sunt obligaţi prin lege să aibă maşinile asigurate, chiar dacă nu circulă cu ele, altfel riscă amenzi cuprinse între 1.000 de leişi 2.000 de lei şi reţinerea certificatului de înmatriculare sau înregistrare a vehiculului auto.
ASF, acuzat că vrea să desființeze firmele de brokeri din România
Recent, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) a cerut în instanță anularea unei norme ASF prin care sunt eliminate companiile de brokeraj de pe piaţa RCA.
„COTAR sesizează comisiile parlamentare de specialitate şi a înregistrat, pe rolul Curţii de Apel Bucureşti, acţiuni în justiţie, având ca obiect anularea şi suspendarea prevederilor nocive ale Normei ASF nr. 18/2022. Această Normă generează o catastrofă legislativă, pregătită de sectorul de asigurări/reasigurări, din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF). O prevedere a Art. I pct 11 din Norma 18/2022 modifică structura tarifului RCA în modalităţi care vor elimina de pe piaţă companiile de brokeraj. Astfel se va maximiza profitul multinaţionalelor din asigurări, dar vor creşte preţurile poliţelor RCA, oricât de mult vor dori multinaţionalele”, scrie într-un comunicat de presă emis de către C.O.T.A.R.
Potrivit C.O.T.A.R., aceste prevederi nu au la bază o minimă fundamentare şi nici evaluarea impactului lor, astfel încât vor genera grave dezechilibre în piaţa de asigurări RCA, precum:
- creşterea tarifului RCA;
- restricţionarea accesului la produse de asigurare;
- eliminarea concurenţei;
C.O.T.A.R. a precizat că scopul modificării legislative pare a fi acela de a maximiza profiturile multinaţionalelor din asigurări, eliminând din piaţă companiile de brokereraj în asigurări din România.
Prin art. I pct 16-20 din aceeaşi Normă, sectorul de asigurări din cadrul ASF a modificat regimul juridic al formularului „Constatare amiabilă”, stabilind că se poate încheia şi exclusiv electronic, dându-le asiguratorilor prerogativa de a stabili procedura de avizare a daunei. Pe scurt, deşi cunoaşte situaţia precară a pieţei de asigurări RCA şi numărul ridicat de petiţii/reclamaţii întemeiate, sectorul de resort din cadrul ASF dă asiguratorilor dreptul de a stabili cum, dacă şi în ce limite păgubitul îşi va putea exercita dreptul la despăgubire.