Mașinile care au drept combustibil GPL, gazul petrolier lichefiat, au un regim special, însă nu sunt mulți șoferii care știu despre pericolele la care se supun.
GPL – ce este Gazul Petrolier Lichefiat
GPL-ul, adică gazul petrolier lichefiat, este un tip de gaz care este incolor, nu are miros și este foarte inflamabil. Acesta reprezintă un amestec de propan și butan, cu cantități mai mici de izobutan, butilenă și alte hidrocarburi. În momentul vânzării și expedierii, se adaugă un odorizant. Acesta poate fi metil mercaptanul, pentru a-i conferi un miros specific, ușor de detectat.
Printre utilizările diverse ale GPL-ul enumerăm doar câteva: combustibil pentru aparate de încălzire și de gătit casnice sau de camping, combustibil pentru brichete, agent de refrigerare, propulsor în aerosoli, înlocuitor pentru benzină și în producția altor produse chimice și materiale plastice.
Unul dintre pericolele mai puțin cunoscute ale gazului petrolier lichefiat (GPL) este faptul că, în anumite condiții, poate acționa ca un gaz asfixiant. Acest lucru se datorează faptului că GPL-ul poate înlocui oxigenul din aer, ceea ce poate duce la un nivel scăzut de oxigen în mediul înconjurător.
Dacă concentrația de oxigen devine insuficientă pentru a susține funcționarea normală a organismului uman, acest lucru poate cauza pierderea cunoștinței și, în cele din urmă, poate duce la moarte. De aceea, manipularea și utilizarea corectă a GPL-ului sunt extrem de importante pentru a evita astfel de situații periculoase.
În plus, GPL-ul poate exploda dacă este încălzit.
Mașinile cu GPL nu au voie să intre în parcări subterane
Mașinile care folosesc sisteme de tip GPL nu pot fi parcate în parcări subterane. Acest lucru este valabil din motive de siguranță. GPL-ul este foarte inflamabil o scurgere poate declanșa un incendiu sau o explozie.
Mai mult, vaporii de GPL pot fi toxici și pot provoca probleme de respirație oamenilor. Pericolul este cu atât mai mare în spații închise de tipul parcărilor subterane.
Garajele subterane și alte spații închise pot avea restricții sau reguli speciale pentru vehiculele cu sisteme GPL, pentru a minimiza riscul de acumulare a vaporilor toxici. Este important ca utilizatorii de astfel de vehicule să fie conștienți de aceste restricții și să respecte normele de siguranță pentru a proteja atât ei înșiși, cât și pe cei din jur.
Anumiți specialiști consideră că deși aceste sisteme sunt omologate, ele pot oricum prezenta anumite scurgeri, fiind deci extrem de periculoase. Au existat multe accidente de acest fel în anii 80, atunci când erau la mare căutare conversiile. În acea perioadă au existat multe incendii în garaje și parcări declanșate de fumat, spre exemplu. De aceea anumiți specialiști consideră că rezervoarele de gaz petrolier lichefiat nu ar trebui transportate în interiorul mașinilor.
Cu toate acestea, autogazul, așa cum mai este denumit în piață GPL-ul, este din ce în ce mai răspândit în toată Europa. Consumul global de GPL a crescut constant în ultimii ani, ajungând la 27,1 milioane de tone.