Drepturi și obligații pentru ambalajele SGR
Românii care participă la Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) pentru ambalaje trebuie să fie conștienți de drepturile și responsabilitățile lor, iar comercianții implicați în acest sistem au obligații definite de lege.
Potrivit Hotărârii de Guvern 1.074/2021, magazinele au obligația de a oferi posibilitatea consumatorilor sau utilizatorilor finali de a returna ambalajul SGR pentru a primi înapoi valoarea garanției, indiferent de starea aparatului de colectare din magazin. Acest lucru este valabil pentru orice punct de returnare din România, conform legislației.
Magazinele trebuie să ofere „posibilitatea consumatorilor sau utilizatorilor finali de a returna ambalajul SGR. În vederea restituirii valorii garanției în cadrul oricărui punct de returnare de pe teritoriul României”, se arată în HG 1.074/2021 .
Dacă aparatele de colectare nu funcționează, comercianții înscriși în sistem sunt obligați să preia manual ambalajele aduse de oameni. Precizările au fost făcute de reprezentanții Guvernului, în urma plângerilor primite de la români care au întâmpinat dificultăți în returnarea ambalajelor SGR.
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a adăugat că deja lucrează la un proiect de hotărâre de guvern care să clarifice responsabilitățile comercianților în ceea ce privește colectarea ambalajelor în situația în care aparatele automate de colectare (cunoscute sub denumirea de RVM-uri) nu funcționează. Acest proiect are scopul de a specifica foarte clar că, în astfel de situații, magazinele sunt obligate să preia manual ambalajele aduse de consumatori.
„Lucrăm deja la un proiect de hotărâre de guvern. În care să specificăm foarte clar că, în măsura în care RVM-ul, aşa cum se numesc aceste aparate automate, nu funcţionează, magazinul respectiv este obligat să preia manual acele ambalaje”, a declarat ministrul Mediului.
Această precizare vine ca răspuns la preocupările și plângerile exprimate de către români, care au întâmpinat dificultăți în returnarea ambalajelor SGR din cauza aparatelor de colectare defecte.
Punctele de colectare: Amplasare și proceduri
În ceea ce privește amplasarea punctelor de colectare, legea prevede că acestea trebuie să fie situate fie în interiorul magazinelor, fie în apropierea acestora, cu condiția ca distanța până la ele să nu depășească 150 de metri în mediul urban sau 500 de metri în mediul rural.
Un aspect important este faptul că românii primesc înapoi cei 50 de bani dacă returnează ambalaje SGR, adică produsele pe care există marca sistemului. În schimb, alte PET-uri nu pot fi returnate în dispozitivele de colectare.
Implementat în noiembrie 2023, SGR-ul presupune plata unei garanții de 50 de bani pentru fiecare produs înscris în sistem. Ambalajele pot fi returnate la punctele de colectare SGR pentru a primi înapoi suma respectivă.
SGR-ul a fost introdus ca o măsură pentru încurajarea reciclării și reducerea poluării mediului. Această inițiativă a avut ca scop creșterea gradului de colectare și reciclare a ambalajelor din România, contribuind astfel la protejarea mediului înconjurător și la promovarea unui comportament responsabil față de gestionarea deșeurilor.