Vânzările de autovehicule noi au consemnat, în primele nouă luni ale anului, un volum al vânzărilor în creştere cu 9,7% în comparaţie cu acelaşi interval din 2018, relevă datele statistice publicate, joi, de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA).
La nivelul lunii septembrie, piaţa totală auto din România a crescut 15,7%, comparativ cu luna similară a anului anterior.
Potrivit sursei citate, în continuare, în România, vânzările sunt susţinute, în principal, de către persoanele juridice, care realizează 57% din totalul achiziţiilor de autoturisme din primele nouă luni ale lui 2019. Cu toate acestea, numărul de autoturisme achiziţionate de către persoanele fizice în aceste prime nouă luni (54.558 unităţi) este cu 29,5% superior celui din perioada similară a anului trecut (când se înregistrau doar 42.127 unităţi). Ca urmare, şi ponderea achiziţiilor realizate de către persoanele fizice a crescut pe ansamblul perioadei analizate, de la 37% în 2018 la 43%, în 2019.
În ceea ce priveşte autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în primele nouă luni ale anului 2019 au fost înmatriculate 329.231 unităţi, cu 5,1% mai puţine decât în 2018, având şi o structură de vârstă îmbunătăţită (cu scăderi importante pe segmentul celor mai vechi de 12 ani).
Vânzările de autovehicule noi au consemnat, în luna septembrie, un volum al vânzărilor în creştere cu 15,7%), comparativ cu luna similară a anului trecut. La nouă luni, se înregistrează o creştere generală a pieţei cu 9,7%, pe un volum total de 147.966 de unităţi, din care 127.251 sunt autoturisme (+11,9%( şi 20.715 de vehicule comerciale (-1,8%).
Topul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de Dacia, cu 40.893 unităţi, urmată de către Volkswagen (13.043 unităţi) şi Renault (11.978). În acelaşi timp, Dacia, cu cele 38.797 de unităţi, conduce în clasament la categoria autoturisme, iar Ford (2.751 unităţi) pe cel de la vehicule comerciale uşoare.
Tot Dacia este pe primul loc în topul mărcilor de autoturisme – cu 38.797 de unităţi (30,5% cotă de piaţă, realizată pe volum în creştere cu 8,4% faţă de 2018). Pe poziţiile următoare se situează Volkswagen, cu 11.499 unităţi şi 9% cotă de piaţă), Renault (10.470 unităţi şi 8,2% din total piaţă), Skoda (10.370 unităţi; 8,1% cotă de piaţă) şi Ford (8.330 de unităţi şi 6,5% cotă de piaţă).
Pe modele, cu cele 15.781 unităţi vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele nouă luni din 2019, urmat de Dacia Duster – cu 9.150 unităţi, Dacia Sandero (8.560), Renault Clio (4.451) şi Skoda Octavia (3.909).
În funcţie de tipul de combustibil al achiziţiilor de autoturisme, în luna septembrie, atât autoturismele cu motoare pe benzină, cât şi cele diesel au cedat procente celor cu combustibili alternativi. Totuşi, după nouă luni, autoturismele pe benzină continuă să deţină un procent de 71% din total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau în aceeaşi perioadă din anul anterior, respectiv 60,6%.
Pe de altă parte, autoturismele „verzi” (electrice şi hibride) au înregistrat, la nivelul lunii septembrie, o cotă de 4% din total, inferioară celei din luna precedentă, dar pe ansamblul primelor nouă luni ale anului, această categorie de autoturisme înregistrează o creştere raportat la volum, respectiv 4.734 de unităţi, faţă de 2.927 de unităţi, în 2018. Ponderea acestui tip de autoturisme în ansamblul pieţei a ajuns la 3,7%, comparativ cu 2,6%, în 2018.
Pe subcategorii, se înregistrează o creştere de 138,6% la autoturismele full electrice, precum şi un salt de 7% la cele plug-in. În acelaşi timp, autoturismele hibride consemnează o creştere de 52,8%.
În funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor, situaţia după nouă luni din 2019 se prezintă astfel: România, cu o pondere de 30,5%, Germania – de 17,8%, Cehia – de 10,5%, Turcia – de 9,7% şi Spania – de 8,3%. În acest context, comparativ cu perioada similară din 2018, vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au crescut cu 10,8%, iar cele din import cu 12,4%.