Românii cu telefoane mobile care vor să înregistreze apeluri trebuie să fie atenți. Codul de procedura penală prevedere că este legal să înregistrezi o convorbire telefonică sau să captezi orice alte imagine sau sunet cu o anumită condiție.

Românii cu telefoane mobile care vor să înregistreze apeluri trebuie să fie atenți

Mai precis, înregistrarea este permisă dacă se poate produce o proba pentru dovedirea săvârșirii unei infracțiuni. Contextul este prevăzut în Art. 139 alin. (3) din Codul de Procedura Penală.

„(3)Înregistrările prevăzute în prezentul capitol, efectuate de părţi sau de alte persoane, constituie mijloace de probă când privesc propriile convorbiri sau comunicări pe care le-au purtat cu terţii. Orice alte înregistrări pot constitui mijloace de probă dacă nu sunt interzise de lege”, arată legea.

Astfel, poate fi făcută o înregistrate în mod legal dacă a fost realizată în scopul de a putea prezenta o probă către instanța de judecată sau către organul de urmărire penală. Totodată, astfel de înregistrări pot fi fructificate ca probe.

telefon mobil, smartphone, telefoane mobile
SURSĂ FOTO: Dreamstime

Mulți se întreabă și dacă pot înregistra o persoană la telefon fără să-i ceară acordul

Potrivit site-ului Îndrumări Juridice, în România nu există un act normativ care să clarifice dacă o persoană poate fi înregistrată la telefon sau nu sau dacă o convorbire telefonică poate fi înregistrată de către părți sau nu și să nu fie cerut acordul interlocutorului.

Totuși, regulamentul european 679 în materie de GDPR face referință la protecția datelor persoanelor fizice. Potrivit acestui regulament, persoanele fizice trebuie să respecte la rândul lor protecția datelor altor persoane fizice.

„Prelucrarea în sinea lor, înregistrările de voce în cadrul convorbirilor, toate se încadrează prin prisma directivei la „prelucrare datelor” ceea ce înseamnă orice operațiune sau set de operațiuni efectuate asupra datelor cu caracter personal sau asupra seturilor de date cu caracter personal, cu sau fără utilizarea de mijloace automatizate, cum ar fi colectarea, înregistrarea, organizarea, structurarea, stocarea, adaptarea sau modificarea, extragerea, consultarea, utilizarea, divulgarea prin transmitere, diseminarea sau punerea la dispoziție în orice alt mod, alinierea sau combinarea, restricționarea, ștergerea sau distrugerea, a datelor cu caracter personal”, arată sursa menționată.

Datele cu caracter personal sunt informații privind o persoană fizică identificată sau identificabilă, respectiv „persoană vizată”.

Astfel, o persoană fizică identificabilă este o persoană care poate fi identificată, direct sau indirect, în special prin referire la un element de identificare.

Astfel de elemente pot fi:

  • un nume;
  • un număr de identificare;
  • date de localizare;
  • un identificator online;
  • unul sau mai multe elemente specifice, proprii identității sale fizice, fiziologice, genetice, psihice, economice, culturale sau sociale;

Totodată, vocea reprezintă o astfel de informație cu caracter personal, încadrându-se în definiția de identitate proprie fizică.

Înregistrarea unei convorbiri face parte din prelucrarea unor date personale. Astfel, cei care doresc să înregistreze o persoană se transformă în prelucrători de date cu caracter personal, potrivit sursei menționate.

În acest context, ar trebui să anunțe persoana respectivă prin prisma prelucrării datelor cu caracter personal. Totuși, nu mai este necesară îndeplinirea niciunei proceduri în anumite situații.

„Totuși, dacă suntem în situația unei înregistrări domestice sau a unei înregistrări care ar putea să vizeze un interes public major ori chiar atunci când discutăm despre un interlocutor care el în mod manifest arată că vrea acest lucru, ori alte asemenea sau evident dacă persoană și-a dat acordul nu mai este necesară îndeplinirea niciunei proceduri ci pur și simplu prelucrarea de date se poate face liber”, scrie sursa menționată.