Se dau bani de la stat! Acești români vor primi un ajutor nesperat. Sprijinul este de 1.400 de lei
Este vorba despre OUG 166/2022, prin care a fost introdus ajutorul de 1.400 de lei pentru plata facturilor la energie. Legea stabilește că, atunci când este vorba despre plata facturilor la energie termică furnizată în sistem centralizat, beneficiarul trebuie să obțină de la asociația de proprietari sau locatari un document numit certificat de validare a datoriei.
Trebuie menționat că certificatul de validare a datoriei nu se eliberează automat. Acesta trebuie solicitat asociațiilor de proprietari sau locatari.
Beneficiarii îl pot folosi pentru plata facturii la energie termică
După ce a fost obținut, beneficiarii îl pot folosi pentru plata facturii la energie termică, alături de actul de identitate și cardul de energie. Menționăm că certificatele de validare a datoriilor trebuie să conțină cel puțin următoarele informații:
- datele de identificare ale beneficiarului de sprijin pentru compensarea prețului la energie;
- suma datorată de beneficiarul de sprijin pentru consumul de energie termică furnizată în sistem centralizat;
- datele de identificare ale asociației de proprietari/ locatari și contul bancar al acesteia;
- perioada de consum;
- datele de identificare ale furnizorului de energie termică.
De asemenea, sprijinul de 1.400 de lei va fi acordat în două tranșe egale, de câte 700 de lei, în februarie și septembrie 2023.
Acest document se poate emite doar pentru beneficiarul de sprijin
Totodată, acest document se poate emite doar pentru beneficiarul de sprijin care figurează în evidențele asociației de proprietari sau locatari, fără a fi permisă emiterea pentru o altă persoană terță.
Certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la asociația de proprietari sau locatari emitentă, iar cel de-al doilea exemplar se păstrează la Poșta Română, ca anexă la documentele care stau la baza plății facturii.
Certificatul de validare a datoriilor față de asociația de proprietari ori locatari nu se poate emite de două ori pentru aceeași perioadă de consum și nu pot fi efectuate mai multe plăți prin serviciul de mandat poștal pentru aceeași perioadă de consum.
După efectuarea plății, asociațiile de proprietari sau locatari primesc sumele transmise prin mandat poștal de la Poșta Română și trebuie să opereze încasarea acestora în numele beneficiarilor de sprijin.
Poşta Română va începe să distribuie cardurile de energie de la 1 februarie
Cardurile de energie acordate de Guvern persoanelor cu venituri reduse vor fi distribuite de către Guvern de la 1 februarie.
„Odată ce aceste persoane primesc cardul de energie, vor putea să vină fie în oficiile poștale și să își plătească factura, fie, ca să venim în ajutorul beneficiarilor, vom dota poștașii să încaseze aceste facturi și la oameni acasă”, a explicat Valentin Ştefan, directorul Poștei Român.
Totuși, lucrurile se complică pentru cei care locuiesc la bloc. Conform RRA, administratorul asociației de locatari plătește în relația cu furnizorul o singură factură pentru întreg blocul, nu pentru fiecare apartament.
În acest caz, asociația primește de la poștă un document în plus pentru fiecare apartament, unde există beneficiari ai ajutorului de 1.400 de lei, un certificat de validare. În baza acestor certificate se întocmește apoi factura generală care va fi dusă la poștă.
Din cauza acestor complicații, reprezentanții asociațiilor de proprietari solicită Guvernului să simplifice modalitatea de acordare a ajutorului.
De exemplu, președintele Asociației de Proprietari din România, Radu Opaina, spune că una din modalități ar fi aceea de a oferi acest ajutor asemănător tichetelor de masă sau a voucherelor valorice.
„Venea cu tichetul la administrator, primea administratorul tichetul, îl dădea mai departe la furnizori. Şi a doua modalitate mai simplă, prin mandat poştal. Să se ducă cu mandat poștal la fiecare beneficiar și să dea banii. Şi cu banii ăia, omul își plătea nevoile, nu? Că pentru asta sunt banii ăia, nu sunt pentru altceva”, a declarat Radu Opaina.