Ministerul Educației: Cadourile scumpe pentru profesori sunt interzise

Ministerul Educației au atras atenția asupra obiceiului părinților de a colecta sume mari de bani pentru a oferi cadouri scumpe profesorilor, subliniind că această practică este interzisă prin lege.

Pe de altă parte, ministrul Daniel David a vorbit despre necesitatea unei reformări a învățământului rural, având în vedere că jumătate dintre copiii din România trăiesc în mediul rural, unde sistemul educațional funcționează într-un mod „de avarie”.

Colectarea banilor pentru cadouri, interzisă prin lege

Ministrul Educației, Daniel David, a subliniat că există deja reglementări clare care interzic colectarea de bani pentru cadouri destinate profesorilor, iar părinții sau cadrele didactice care consideră că se fac astfel de practici pot sesiza Inspectoratele Școlare.

„Mereu ne gândim să mai dăm o lege ca să respectăm legea. Nu se poate! Avem o reglementare, pot să facă sesizări către Inspectorate sau către noi părinţii nemulţumiţi, pot să facă profesorii, directorii. În condiţiile în care ai lege, ea trebuie aplicată.

Putem cere inspectorilor să fie mai atenţi la astfel de acţiuni care există în şcoli, dar mai mult nu putem face decât să aplicăm legea”, a declarat ministrul.

Secretarul de stat din Ministerul Educației, Sorin Ion, a explicat că Ministerul nu își dorește să fie perceput ca un „Grinch al mărțișorului”, dar că este important ca profesorii să nu condiționeze calitatea actului didactic de primirea unor cadouri.

Problemele grave ale învățământului rural

Ministrul Educației, Daniel David, a atras atenția asupra situației critice în care se află învățământul rural, declarând că acesta funcționează „de avarie”. Aproape jumătate dintre copiii României învață în mediul rural, însă lipsa școlilor bine dotate, a profesorilor calificați și a infrastructurii adecvate le reduce drastic șansele la o educație de calitate.

„Este clar că trebuie să regândim paradigmatic învăţământul rural, pentru că aproape o jumătate din România se află acolo. Problema este că avem mulţi copii, dar nu sunt concentraţi în grupuri mari astfel încât să putem avea școli în care să aducem profesori de calitate și resurse educaționale comparabile cu cele din urban”, a explicat Daniel David.

Pentru a îmbunătăți accesul elevilor din mediul rural la educație de calitate, Ministerul Educației analizează posibilitatea implementării unui sistem de campusuri rurale.

Ce presupune un campus rural?

  • Elevii din mai multe sate ar fi transportați cu microbuze moderne către un campus educațional centralizat.
  • Aici ar putea exista școli bine dotate, cu profesori bine plătiți, care să își dorească să predea în astfel de medii.
  • Campusurile ar putea avea cantine, cămine și facilități moderne, permițând elevilor să rămână acolo de luni până joi, urmând să meargă acasă în weekend.

„Va trebui să regândim aceste lucruri, oricâți bani investim în infrastructură. Nu avem un model standardizat, dar pilotăm ideea campusurilor rurale, unde copiii dintr-o anumită zonă pot învăța împreună, beneficiind de profesori mai bine pregătiți și de condiții similare cu cele din orașe”, a precizat Daniel David.

Deși proiectul este încă în fază de testare, Ministerul Educației consideră că astfel de soluții ar putea reduce inegalitățile dintre învățământul rural și cel urban și ar putea oferi copiilor din zonele izolate șanse mai mari de succes.