Sfânta sărbătoare de Paște este întâlnită atât la creștini, cât și la evrei. Pentru aceștia din urmă, sărbătoarea semnifică trecerea din robia egipteană la libertate. În schimb, semnificația este cu totul diferită pentru creștini. Mai exact, momentul amintește de trecerea de la moarte la viață a lui Hristos.

Sfânta sărbătoare de Paște este un moment important pentru credincioșii de pretutindeni

Creștin Ortodox notează că Sărbătorile Pascale marchează tot o trecere, însă de la moarte la viață. Prin Paști, ortodocșii și catolicii amintesc de moartea și Învierea Mântuitorului, ci nu de eliberarea evreilor din Egipt.

Sursa menționată amintește și de vorbele profetului Isaia, care compara patima Domnului cu sacrificiul unui miel.

„ca un miel spre junghiere s-a adus…“ (Is. 53, 7).

Astfel, pentru creștini, Hristos devine Mielul care Se jertfește pentru mântuirea neamului omenesc.

„Coasta Ți-au împuns, mâinile Ți-au pironit, Stăpâne și cu rana Ta din coastă ai vindecat neînfrânarea mâinilor strămoșilor”, se spune în Denia Prohodului.

inviere paste
SURSA FOTO: Dreamstime

Creștinii trebuie să depună tot efortul pentru a se împărtăși cu Trupul și Sângele lui Hristos

Totodată, creștinii nu sunt datori să taie miei de Paști. În schimb, ei trebuie să depună tot efortul pentru a se împărtăși cu Trupul și Sângele lui Hristos în cadrul Sfintei Liturghii.

Părintele Vasile Gavrilă, parohul Bisericii „Sfântul Nicolae-Paraclis Universitar” a oferit mai multe explicații despre acest lucru.

El a vorbit despre o greșeală comisă de mulți oameni. Potrivit părintelui, mulți se pregătesc ca în Vechiul Testament, în loc să se pregătească ca în Noul Testament.

În loc să postească, să se spove­deas­că şi în noaptea de Paşti să se împărtăşească, la ora actuală accentul a căzut pe masa din noaptea de Paşti, subliniază duhovnicul.

Mai mult, oa­me­nii nu participă la slujbă și mâncă mielul încă din noaptea de Paști. În acest context, părintele îi îndeamnă pe credincioși să participe la Sfânta Liturghie, ci nu să pună accentul pe masă.

El a conchis prin a spune că nu este nimic rău dacă oamenii pregătesc mielul doar ca pe o masă, după ce participă la viaţa liturgică din postul mare, se spovedesc și se împărtăşesc.

„Nu este necesar să tăiem miel de Paşti. Ceea ce este grav este că oamenii, în loc să se pregătească ca în Noul Testament, se pregătesc ca în Vechiul Testament. În loc să postească, să se spove­deas­că şi în noaptea de Paşti să se împărtăşească, la ora actuală accentul a căzut pe masa din noaptea de Paşti, când oa­me­nii nu participă la slujbă şi deja din noap­tea de Paşti mănâncă mielul, spu­nând că este mielul pascal, dar care de fapt nu are nici o legătură cu mielul pascal.

Dacă practica se face într-un mod serios, creş­ti­nesc, dacă oamenii participă la viaţa liturgică din postul mare, se spovedesc, se împărtăşesc, iar pentru Paşti pregătesc mielul ca pe o masă, nu e nimic rău. Dar nu este obligatoriu. Cu alte cuvinte, mie­lul de Paşti nu face parte nici din rân­duiala bisericească, nici din pregătirea duhovnicească de Paşti”, a declarat părintele pentru Jurnalul.