Romanii considera ca este momentul potrivit pentru achizitionarea unei locuinte, se arata intr-un studiu realizat de Mercury Research la sfarsitul lui 2008, studiu care releva informatii referitoare la perceptiile si atitudinile romanilor cu varsta peste 18 ani legate de criza financiara. Moment bun pentru….? Avand in vedere situatia economica actuala, 43% dintre respondenti considera ca este un moment bun pentru a achizitiona o casa sau un apartament, 40% pentru a investi in bunur
Romanii considera ca este momentul potrivit pentru achizitionarea unei locuinte, se arata intr-un studiu realizat de Mercury Research la sfarsitul lui 2008, studiu care releva informatii referitoare la perceptiile si atitudinile romanilor cu varsta peste 18 ani legate de criza financiara.
Moment bun pentru….?
Avand in vedere situatia economica actuala, 43% dintre respondenti considera ca este un moment bun pentru a achizitiona o casa sau un apartament, 40% pentru a investi in bunuri imobiliare (case, terenuri), 32% pentru a cumpara o masina, iar 24% sa faca achizitii de valori mari cum ar fi mobila, aparatura electronica.
Patru din zece romani declara ca perioada actuala reprezinta un moment bun pentru a economisi, Aceasta perceptie este mai des intalnita la populatia care locuieste in orase si in acelasi timp gradul de informare diferentiaza in mod evident. Persoanele care nu au auzit de criza sunt mai putin preocupate de a pastra banii acasa.
Masina sau casa?
In special pentru tinerii cu varsta intre 18 si 24 de ani, perioada actuala este potrivita pentru a achizitiona o masina (34%). Desi piata imobiliara a suferit in cateva luni mari transformari, un procent ridicat dintre persoanele cu varsta pentre 18 ani considera ca perioada actuala este considerata un moment bun sau chiar foarte bun pentru a cumpara o casa/ apartament. Aceasta perceptie este mai des intalnita la barbati si la locuitorii oraselor.
Buget de austeritate?
13% dintre romani au marturisit ca vor reduce banii alocati economisirii sau investitiilor. Intrebati care ar fi primele lucruri la care ar reduce cheltuielile, daca situatia economica se va inrautati, cei mai multi au raspuns ca vor aloca mai putine fonduri pentru mancare (53%). Dupa aceasta urmeaza produsele de ingrijire personala, imbracaminte si incaltaminte (49%), cheltuielile legate de locuinta (intretinere, chirie) sau utilitati (45%). Comunicatiile sunt si ele pe lista de reduceri pentru 35% dintre romani, iar pentru 16%, iesirile in oras – cafenele, baruri, restaurant, film, teatru vor fi rarite. Vacantele sunt pentru 11% o cheltuiala care va fi redusa. Banii alocati pentru economisire sau investitii se vor diminua pentru 13% dintre romani.
Cat stiu romanii despre criza?
Romanii peste 18 ani sunt destul de informati despre criza financiara, 63% dintre acestia au declarat ca urmaresc stirile permanent sau ocazional. 17% dintre romanii cu varsta peste 18 ani au declarat ca urmaresc permanent stirile despre criza financiara, in timp ce un sfert dintre respondenti au afirmat ca au auzit de criza financiara, dar nu au urmarit stirile in mass media.
Barbatii sunt mai activi in urmarirea stirilor, 22% au declarat ca au fost permanent conectati la informatiile despre acest subiect spre deosebire de 12% din randul femeilor. Criza financiara este un subiect mai fierbinte pentru persoanele intre 25 si 50 de ani, tinerii intre 18-24 ani si persoanele mai in varsta fiind intr-o masura mai mica preocupati de urmariea acestui fenomen. 8% dintre tinerii pana in 24 de ani nu au auzit de acest subiect.
Educatia diferentiaza de asemenea, procentul persoanelor cu studii superioare sau medii care se informeaza sau au auzit de criza financiara se apropie de zero, in comparatie cu 7% din randul celor cu studii primare. Bucurestenii sunt cei mai atenti la informatiile despre criza din mass – media, 80% dintre acestia urmaresc continuu sau ocazional stirile, comparativ cu Transilvania (63%), Oltenia (60%) si Moldova (61%). Persoanele bancarizate au un grad de informare mai ridicat (76%) fata de totalul populatiei 18+ sau decat persoanele care utilizeaza/ detin cel putin un produs financiar (49%).
8% sunt mai putin ingrijorati
Pierderea job-ului
Pierderea job-ului actual este o temere pe care o impartasesc 23% dintre romanii peste 18 ani, iar 20% sunt ingrijorati de locul de munca al celor din familie.
Persoanele cu studii medii sau superioare se tem intr-o mai mare masura ca isi vor pierde locul de munca actual (33%, respectiv 28%), procente mai ridicate decat al celor cu studii primare (15%). Bucurestenii se afla din nou in frunte, de aceasta data in ceea ce priveste nivelul de ingrijorare (34%), procent mai mare decat din totalul populatiei sau din celelalte regiuni geografice (Transilvania – 22%, Oltenia –22%, Moldova – 21%).
Cu cat sunt mai informati despre criza financiara, cu atat sunt mai ingrijorati de pierderea locului de munca. Astfel dintre cei care urmaresc permanent stirile, 37% se tem de aceasta alternativa. Pierderea locului de munca este motiv de ingrijorare si pentru 27% dintre cei care urmaresc ocazional stirile legate de fenomen si pentru 12% dintre cei care doar au auzit de criza, dar nu au fost conectati la stiri.
Sursa: Mercury Research