Mașinile din Uniunea Europeană vor trebui să fie echipate cu astfel de dispozitive, potrivit unui regulament obligatoriu al Comisiei Europene, care se aplică încă din vara anului trecut. Cum vor fi afectați șoferii de aceste noi prevederi?
Având în vedere numărul ridicat de accidente la nivel european, Comisia Europeană a introdus pe 27 noiembrie 2019 un regulament. Este vorba despre Regulamentul 2019/2144 al Parlamentului European și al Consiliului. Acesta este aplicabil de la 6 iulie 2022 și se referă la un dispozitiv de înregistrare a datelor din vehicule. Mai exact, un fel de „cutie neagră” pentru mașini.
Ce sunt cutiile negre și care este utilitatea lor
Aparatele de înregistrare a datelor în caz de accident nu sunt o noutate. Acestea sunt utilizate de mulți ani pe automobile, mai ales în transportul comercial. În SUA, producătorul auto GM le folosește încă din anii 1970 pentru a evalua performanța airbagurilor în caz de accident. În Regatul Unit, mașinile din flota de poliție au fost echipate cu astfel de „cutii negre”. În Germania, un aparat de înregistrare a accidentelor, denumit UDS, se află pe piață de peste 15 ani.
Aceste dispozitive pot fi utilizate în autovehicule personale și în transportul comercial ca un instrument de cercetare valoros pentru a monitoriza sau valida noile tehnologii de siguranță, pentru a stabili limitele de toleranță umană și pentru a înregistra vitezele de impact.
Cutiile negre sau aparatele de înregistrare a datelor din vehicule pot fi, de asemenea, utilizate pentru a influența comportamentul la volan și pentru a facilita formele de poliție automată (supravegherea 100% a tuturor infracțiunilor rutiere). Contravenienții pot fi depistați mai ușor și amendați în mod automat cu ajutorul unor dispozitive precum identificarea electronică a vehiculelor.
Ce date vor fi stocate
Potrivit Comisiei Europene, aceste dispozitive duc la creșterea calității datelor colectate privind accidentele rutiere. Având o precizia sporită ele oferă posibilitatea de a utiliza anumite informații care nu puteau fi obținute anterior.
De asemenea, acestea pot fi extrem de folositoare și din punct de vedere juridic, în cazul asigurărilor. Ele pot oferi date înainte de producerea accidentului, pentru a investiga cauzele coliziunii și reconstituirea acestuia.
Un aspect important de menționat este acela că dispozitivele colectează date pe o perioadă de timp relativ scurtă înainte și după accident. Ele se bazează adesea pe modulul de control al airbagului și nu mai stochează informații odată ce airbagul s-a deschis.
Cercetările au indicat faptul că aparatele de înregistrare a datelor montate pe camioane și camionete conduc la o reducere medie de 20% a numărului de accidente și daune. Efectul derivă din faptul că șoferii știu că încălcările legislației rutiere pot fi, în principiu, detectate prin examinarea înregistrărilor.