Vestea bună este că tot de pe 1 aprilie, veți putea plăti facturile la gaze în rate, la fel ca în cazul celor la energie electrică. Dacă furnizorii vă trimit facturile cu întârziere timp de trei sau șase luni, aceștia sunt obligați să accepte solicitările românilor de a eșalona plata în trei sau șase rate.

De ce se scumpesc din nou gazele?

Președintele Asociației Energia Inteligentă (AEI), Dumitru Chisăliță, a explicat de ce se scumpesc din nou gazele.

„În conformitate cu legea 357 pe 2022, cea care a stabilit plafonarea și compensarea prețurilor la gaze și energie electrică, ANRE-ul are obligația ca, începând cu 1 aprilie 2023 să accepte majorarea de tarife cu acele costuri care nu au fost recunoscute în tarifele din anul 2021-2022.

Practic, discutăm de efectul legii care stabilește această creștere începând cu 1 aprilie 2023.

Dacă vorbim de tarifele de la energie electrică, în anul 2022 au existat creșteri substanțiale ale prețului la energie electrică pe care operatorii de transport și distribuție o folosesc în procesele tehnologice.

Această creștere a fost interzisă a li se aplica prin legea 357 pe 2022 și practic tot acea lege spunea că, chiar dacă un an de zile se suspendă posibilitatea ca acești operatori să-și recupereze costurile cu tot ceea ce a însemnat scumpirile din anul 2022, după 1 aprilie 2023 ei au dreptul să-și recupereze aceste costuri.

Au făcut demersurile necesare la ANRE, iar instituţia după ce a constatat că acele facturi sunt corecte și solicitărilor sunt corecte, a aprobat această creștere de tarife și pe parte de energie electrică”, a declarat acesta pentru Antena 3 CNN.

Când pot cere românii eșalonarea plăților?

Conform legii, dacă furnizorii de gaze naturale trimit facturile cu întârziere, la fel ca și în cazul facturilor de energie electrică, românii care au probleme în plata acestor facturi pot cere eșalonarea plăților.

„Așa cum spune ordinul ANRE, e nevoie ca un consumator care constată că a primit o factură cu o întârziere de câteva luni să solicite – fie prin intermediul unor aplicații online, fie prin deplasarea la centrele de informare cu clienții – un anumit mod de eșalonare a acestei facturi, astfel încât el să aibă un timp similar de plată cu timpul în care a fost întârziat venirea facturii.

Este o procedură corectă și echitabilă, dar această procedură nu se desfășoară de la sine. E nevoie să se facă o cerere în acest sens.

Simpla amânare a plății nu echivalează cu eșalonarea la plată a acestei facturi, deci e nevoie de acest proces birocratic prin care să ceară și, ulterior, furnizorul trebuie să-i confirme acest lucru”, a adăugat Dumitru Chisăliță.