În 2022, persoanele fizice au putut încasa indemnizație de pandemie, în baza legislației introduse temporar în contextul crizei sanitare.

Ei bine, indemnizațiile încasate trebuie declarate prin formularul 212, iar taxele aferente trebuie achitate la stat până la data de 25 mai 2023.

Indemnizațiile de pandemie încasate trebuie declarate până în luna mai

Cea mai recentă indemnizație de pandemie a fost reglementată prin OUG 2/2022 și acordată în 2022. Indemnizații asemănătoare s-au mai acordat în baza OUG 30/2020, OUG 132/2020 și OUG 111/2021.

Când vine vorba despre indemnizațiile de pandemie, din sumele lunare brute primite de la stat profesioniștii trebuie să calculeze, rețină, declare și achite impozit pe venit și contribuțiile sociale la pensii și sănătate.

Declararea indemnizațiilor încasate în 2022 și a taxelor aferente se face, prin declarația unică (formularul 212), până la 25 mai 2023. Tot până la acest termen trebuie, de asemenea, plătite statului taxele aferente.

Indemnizațiile de pandemie se calculează separat de veniturile din activități economice. Indiferent de cuantumul sumelor încasate de la stat ca indemnizații de pandemie, profesioniștii datorează impozit pe venit și contribuții la pensii și sănătate pentru ele.

Dacă o persoană a încasat indemnizații de pandemie, dar nu le declară și nu plătește taxele pentru ele până la 25 mai 2023, Fiscul are un instrument prin care poate veni cu decizii de impunere din oficiu.

Mai exact, există o procedură pentru stabilirea din oficiu a impozitului pe venit (cotă: 10%) și a contribuțiilor la pensii (cotă: 25%) și sănătate (cotă: 10%). Aceasta acoperă toate cele patru tipuri de indemnizație de pandemie.

Acești români vor trebui să depună Declarația Unică

Vă reamintim că luna aceasta, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat pe site-ul mai multe detalii în legătură cu Declarația Unică – Formular 212 privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice.

În comunicat se precizează că declaraţia se completează şi se depune de către persoanele fizice care în anul de impunere au realizat, individual sau într-o formă de asociere, venituri/pierderi din România sau/şi din străinătate şi care datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal.

Declarația va trebui completată și depusă, de asemenea, de persoanele fizice care nu realizează venituri şi care optează pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate.

ANAF recomandă ca Declarația unică să se depună prin mijloace electronice de transmitere la distanță, și anume prin intermediul serviciului „Spaţiul privat virtual”, pe site-ul https://www.e-guvernare.ro, cu semnătură electronică calificată. Formularul mai poate fi depus și în format fizic direct la registratura organului fiscal sau prin poştă, cu confirmare de primire (data depunerii declaraţiei în format hârtie este data înregistrării acesteia la organul fiscal sau data depunerii la poştă, după caz).

„Contribuabilii, care nu dețin un calculator personal sau care nu dispun de o conexiune la internet, pot utiliza calculatoarele destinate auto-servirii din cadrul unităților fiscale (lista completă a sediilor se regăsește pe site), cu ajutorul cărora pot efectua următoarele operațiuni: înregistrarea în cadrul serviciului Spațiul Privat Virtual; completarea Declarației Unice; depunerea Declarației Unice.

Mai mult, contribuabilii pot solicita sprijin și funcționarilor din cadrul organelor fiscale locale, în cadrul cărora există personal special instruit pentru a acorda îndrumare și asistență pentru depunerea Declarației unice”, a transmis ANAF.