Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat pe site-ul mai multe detalii în legătură cu Declarația Unică – Formular 212 privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice.

Cine va trebui să depună Declarația Unică?

În comunicat se precizează că declaraţia se completează şi se depune de către persoanele fizice care în anul de impunere au realizat, individual sau într-o formă de asociere, venituri/pierderi din România sau/şi din străinătate şi care datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal.

Declarația va trebui completată și depusă, de asemenea, de persoanele fizice care nu realizează venituri şi care optează pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate.

ANAF recomandă ca Declarația unică să se depună prin mijloace electronice de transmitere la distanță, și anume prin intermediul serviciului „Spaţiul privat virtual”, pe site-ul https://www.e-guvernare.ro, cu semnătură electronică calificată. Formularul mai poate fi depus și în format fizic direct la registratura organului fiscal sau prin poştă, cu confirmare de primire (data depunerii declaraţiei în format hârtie este data înregistrării acesteia la organul fiscal sau data depunerii la poştă, după caz).

„Contribuabilii, care nu dețin un calculator personal sau care nu dispun de o conexiune la internet, pot utiliza calculatoarele destinate auto-servirii din cadrul unităților fiscale (lista completă a sediilor se regăsește pe site), cu ajutorul cărora pot efectua următoarele operațiuni: înregistrarea în cadrul serviciului Spațiul Privat Virtual; completarea Declarației Unice; depunerea Declarației Unice. Mai mult, contribuabilii pot solicita sprijin și funcționarilor din cadrul organelor fiscale locale, în cadrul cărora există personal special instruit pentru a acorda îndrumare și asistență pentru depunerea Declarației unice”, a transmis ANAF.

A devenit obligatorie înregistrarea contractelor de chirie

Noul an în care abia am pășit aduce mai multe modificări. Impozitul crește, iar contractual de închiriere trebuie înregistrat la ANAF, a informat Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR).

Conform OG 16/2022 de la 1 ianuarie se elimină cota forfetară de 40% și impozitul va fi astfel calculat direct la venitul brut. Acest lucru înseamnă mai simplu că în loc de 6% se va plăti 10% din venitul din chirii. Acest lucru însemna o majorare a valorii impozitului cu aproximativ 67%. Excepție de la această regulă vor face sumele obținute din arendă sau din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, a evidențiat CECCAR.

Conform OG 16/2022, redevine obligatorie înregistrarea contractelor de închiriere la ANAF, obligativitate care a fost eliminată în 2018. Conform unor statistici Eurostat bazată pe date oficiale doar 4% dintre români au declarat că pentru locuința în care trăiesc plătesc o chirie. Totuși se estimează că numărul real al acestora este mult mai mare, ajungând chiar la 15% în orașele mari, deci există multe persoane care închiriază fără contract.

Obligația de a transmite contractele de închiriere se aplică din 1 ianuarie 2023. Transmiterea contractului de închiriere încheiat după 1 ianuarie se va face către administrația fiscală, în cel mult 30 zile de la semnare, în vreme ce pentru cele aflate în derulare, termenul de conformare este de 90 de zile. Înregistrarea contractelor de închiriere la ANAF este atât în beneficiul proprietarului, cât și chiriașului, mai ales în situația în care între acestea apar neînțelegeri între părți, a precizat CECCAR.

În ceea ce privește plata impozitului, cei care închiriază locuințele trebuie să depună Declarația unică. Declarația unică, care se poate depune prin mijloacele electronice de transmitere la distanță, mai exact prin intermediul „Spațiul privat virtual”, disponibil pe www.anaf.ro. Declarația se poate depune și în format fizic la ghișeul ANAF.