A fost elaborat ghidul privind sistemul naţional e-Transport
Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) au dezvoltat un ghid pentru sistemul național e-Transport, conceput special pentru a contracara diversele forme de fraudă și evaziune fiscală care pot surveni în sectorul transportului rutier de mărfuri.
În scopul informării tuturor contribuabililor care desfășoară transporturi naționale cu un nivel ridicat de risc fiscal, precum și transporturi internaționale, a fost creat acest ghid. Reprezintă o componentă crucială în procesul de digitalizare al ANAF.
Obiectivul său este îmbunătățirea capacității administrative de combatere a fraudei fiscale. Prin intermediul raportării în cadrul sistemului e-Transport, operatorii de transport sunt obligați să transmită în timp real datele de poziționare ale vehiculelor pe parcursul întregului traseu, contribuind astfel la consolidarea sistemului RO e-Transport.
„Este un sistem creat special pentru lupta împotriva diverselor forme de fraudă şi evaziune fiscală care pot apărea în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri, pentru cei care aleg să efectueze livrări sau transferuri neoficiale, care duc la pierderi fiscale pentru stat şi la distorsiuni în concurenţa corectă între companii.
Prin intermediul RO e-Transport, autorităţile pot monitoriza în timp real mişcările de mărfuri pe drumurile naţionale, identificând şi investigând potenţialele cazuri de nereguli sau de fraudă fiscală.
În final, sistemul RO e-Transport reprezintă o componentă vitală din ecosistemul de modernizare şi eficientizare a administraţiei fiscale pe care îl implementăm anul acesta”, a explicat ministrul Finanţelor, Marcel Boloș, conform unui comunicat de presă emis de Ministerul Finanțelor.
Cum se va realiza monitorizarea transportul de mărfuri?
Pentru a monitoriza transportul de mărfuri, e-Transport va colecta date din propriile sisteme de poziționare în cazul în care vehiculele de transport sunt echipate cu astfel de sisteme sau prin intermediul terminalelor de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmitere a datelor prin satelit. Aceste dispozitive vor fi echipate cu software-ul furnizat gratuit de către Centrul Național pentru Informații Financiare.
Vehiculele rutiere incluse în monitorizarea sistemului RO e-Transport sunt cele cu o masă maximă tehnică admisibilă de cel puțin 2,5 tone, transportând mărfuri cu un risc fiscal ridicat, având o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei.
Cui aparține responsabilitatea declarării datelor?
La nivel național, responsabilitatea declarării datelor referitoare la transportul mărfurilor cu risc fiscal ridicat este atribuită furnizorului din România în cazul tranzacțiilor interne sau operatorului economic care transportă, încarcă și descarcă mărfuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul României.
Responsabilitatea declarării datelor privind transportul internațional al mărfurilor este al:
- destinatarul înscris în declarația vamală de import sau expeditorul înscris în declarația vamală de export, în cazul operațiunilor de import sau export, respectiv;
- beneficiarul din România în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri;
- furnizorul din România în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;
- depozitarul pentru bunurile care sunt subiectul tranzacțiilor intracomunitare și se află în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României în vederea depozitării sau formării unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.
Transportatorul rutier trebuie să asigure transferul continuu al datelor de poziționare a vehiculului de transport. Ele sunt parte a declarației, pe întreaga durată a traseului de transport al mărfurilor incluse în monitorizarea prin e-Transport. Este obligat să echipeze vehiculele de transport cu terminale de telecomunicații ce utilizează tehnologii de poziționare și transmitere a datelor prin satelit. Trebuie să furnizeze conducătorului auto codul UIT3 prin intermediul căruia se pot identifica datele corespunzătoare unei anumite partide de mărfuri.