Controale inopinate în sectoare de activitate ce utilizează zilieri

Inspecția Muncii a aplicat amenzi în valoare de peste 400.000 de lei în urma unor controale inopinate desfășurate în sectoare de activitate care utilizează zilieri, a anunțat Ministerul Muncii.

Într-o postare pe Facebook, sursa citată a precizat că, în perioada 2-7 octombrie 2024, Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale, a desfășurat Campania Națională privind respectarea prevederilor Legii nr. 52/2011 referitoare la activitățile ocazionale prestate de zilieri. În cadrul acestei campanii, au fost efectuate controale inopinate în domeniile de activitate în care se poate utiliza munca zilierilor.

În cadrul campaniei, au fost verificați 748 de beneficiari, iar pentru nerespectarea prevederilor legale privind activitățile ocazionale desfășurate de zilieri, s-au aplicat 118 sancțiuni contravenționale, incluzând amenzi și avertismente.

Totodată, au fost dispuse 203 măsuri pentru remedierea neconformităților constatate, conform aceleași surse. Valoarea totală a amenzilor aplicate s-a ridicat la 418.000 lei.

Principalele nereguli identificate

Printre principalele deficiențe identificate se numără:

  • neînființarea Registrului de evidență a zilierilor,
  • utilizarea zilierilor în domenii neprevăzute de lege,
  • neînregistrarea acestora în Registrul electronic de evidență a zilierilor înainte de începerea activității.

Mihai Nicolae Ucă, inspector general de stat, a declarat că, în scopul creșterii gradului de conștientizare a beneficiarilor muncii zilierilor cu privire la condițiile legale în care aceștia pot fi utilizați, care se limitează la activități necalificate și ocazionale, în domeniile strict prevăzute de lege, Inspecția Muncii va continua să efectueze acțiuni de verificare a condițiilor de desfășurare a activității cu zilieri.

Aceste acțiuni vor avea loc atât în cadrul controalelor curente, cât și prin intermediul Campaniilor naționale, pentru a spori protecția acestor lucrători, a adăugat el.

„În scopul creşterii gradului de conştientizare a beneficiarilor muncii zilerilor cu privire la condiţiile legale în care pot utiliza munca acestora, doar pentru efectuarea unor activităţi necalificate, cu caracter ocazional, în domeniile strict prevăzute de lege şi a creşterii gradului de protecţie a acestui tip de lucrător, Inspecţia Muncii va efectua în continuare, atât în cadrul controalelor curente cât şi prin Campanii naţionale, acţiuni de verificare a condiţiilor de desfăşurare a activităţii cu zilieri”, a precizat Mihai Nicolae Ucă, inspector general de stat.

Reguli de colaborare cu zilierii

Când companiile au nevoie să își gestioneze eficient angajații, mai ales în perioadele de variabilitate a volumului de muncă, cum ar fi în sezon sau în activități care nu sunt constante, departamentele de resurse umane trebuie să găsească soluții flexibile.

Aceste soluții trebuie să fie benefice atât pentru companie, cât și pentru persoanele în căutare de locuri de muncă. În aceste situații, angajarea zilierilor — adică a persoanelor care lucrează ocazional — se dovedește a fi o opțiune viabilă pentru a face față fluctuațiilor de muncă, fără a necesita angajări permanente.

Totuși, Radu Derscariu și Eugen Marcu de la Deloitte România atrag atenția că firmele care decid să angajeze zilieri trebuie să respecte anumite reglementări legale. Printre cele mai importante se numără limita maximă a duratei colaborării cu un zilier, salariul minim pe care aceștia trebuie să-l primească și evidența orelor lucrate. Mai multe puteți afla aici.