ANAF a dezvăluit sancțiuni drastice pentru întârzierea transmiterii facturilor și a oferit clarificări esențiale despre gestionarea refuzurilor și problemele cu datele clientului. Află ce trebuie să faci pentru a evita amenzi de până la 10.000 lei și cum afectează aceste reguli contabilitatea ta.
Absența unei proceduri ANAF pentru persoanele care nu transmit facturile
Recent, în cadrul unui webinar dedicat e-Factura, două reprezentante ale ANAF (Agenția Națională de Administrare Fiscală) au oferit răspunsuri la întrebările contribuabililor.
Agenția a specificat că întârzierea transmiterii facturilor în termenul de 5 zile sau netrimiterea lor atrage amenzi de 5.000-10.000 lei pentru marii contribuabili.
Pentru contribuabilii mijlocii, amenzile sunt de 2.500-5.000 lei. Celelalte persoane juridice și fizice pot fi amendate cu 1.000-2.500 lei.
„Dacă se transmit cu întârziere facturile, sunteți sancționați cu amendă între 5.000 – 10.000 lei la mari contribuabili, 2500 – 5.000 lei la mijlocii și 1.000 – 2.500 lei pentru celelalte persoane juridice și fizice.
Dacă nu se transmit deloc, sunteți sancționat cu 15% din valoarea facturii”, a menționat ANAF.
ANAF a explicat că, atunci când o factură este refuzată de client, furnizorul este notificat prin sistemul e-Factura. Clientul trimite un mesaj în cadrul sistemului.
Pe factura respectivă, se vor găsi opțiuni precum „Facturi primite”, „Descarcă XML”, „Descarcă PDF” și „Trimite mesaj”.
„Clientul trimite un mesaj prin sistemul e-Factura. În dreptul facturii respective o să găsiți „Facturi primite”. În dreptul ei aveți „Descarcă XML”, „Descarcă PDF” și „Trimite mesaj”. Când se va merge pe secțiunea „Trimite mesaj”, se va trimite mesaj furnizorului că se refuză factura respectivă”, explică ANAF.
ANAF a precizat că, în cazul în care furnizorul emite o factură greșită și nu o corectează la timp, deși a fost atenționat, singura opțiune disponibilă pentru client este să trimită un mesaj.
„Dumneavoastră nu aveți decât posibilitatea de a trimite un mesaj legat de obiecția pe care o aveți la factura respectivă. O altă posibilitate nu aveți. Furnzitorul trebuie să își ia toate măsurile și să factureze corect”, transmite instituția.
ANAF a explicat că, pentru o factură trimisă pe 30 iulie și încărcată pe 8 august, înregistrarea în contabilitate trebuie făcută în luna august, deoarece factura devine disponibilă în sistemul e-Factura pe 8 august.
„Facturile încărcate în sistem sunt disponibile beneficiarului pentru descărcare la data când ele apar în sistemul e-Factura. Deci clientul o vede în sistem pe 8 august. În această situație, înregistrarea în contabilitate va fi făcută în luna august”, afirmă instituția.
Legislația impune salvarea și arhivarea acestora în format electronic
În privința facturilor din SPV, ANAF a menționat că, deși listarea facturilor se face pentru scopuri contabile personale, legislația impune salvarea și arhivarea acestora în format electronic.
„Listarea o faceți pentru dumneavoastră, probabil în scopuri contabile. Legislația precizează că se salvează toate facturile primite prin SPV și se arhivează”, transmit ei.
Referitor la furnizorii persoane fizice cu cod de TVA, ANAF a clarificat că, în ciuda dificultăților tehnice actuale, factura trebuie totuși transmisă.
„La acest moment, din punct de vedere tehnic nu este posibil, dar trebuie transmisă”, precizează ANAF.
În cazul în care contribuabilul nu emite factura, ANAF a informat că va fi emis un Ordin privind procedura de notificare pentru netransmiterea la timp a facturilor prin SPV.
„Da, se va veni cu Ordin privind procedura de notificare a contribuabilului pentru netransmiterea la timp a facturilor prin SPV”, avertizează ei.
Pentru relațiile B2B, dacă clientul oferă un CUI invalid, ANAF a subliniat că este obligația furnizorului să verifice datele pe site-ul Ministerului de Finanțe și să contacteze clientul. Factura trebuie considerată B2B, nu B2C.
„Aici este obligația dvs. să-i verificați datele pe Ministerul de Finanțe, să vedeți dacă sunt valide și, eventual, să luați legătura cu el. Nu este considerată relație B2C. Este B2B!”, conform sursei.
În situațiile în care datele clientului sunt valide la completarea platformei, dar CUI-ul devine invalid înainte de emiterea facturii, ANAF a explicat că, dacă CUI-ul este radiat, nu există destinatari pentru factură. Este important să verificați datele înainte de emiterea facturii, având în vedere posibilele schimbări.
„Păi, dacă CUI-ul este radiat, înseamnă că nu mai aveți cui să trimiteți factura. Asta ține și de modalitatea dumneavoastră de lucru, unde între momentul în care verificați datele și cel în care transmiteți factura”, informează sursa.