Vești de ultimă oră la nivel național. Acest lucru ar putea deveni obligatoriu începând cu 1 ianuarie 2023. Ministerul Finanțelor anunță modificări importante la ordonanța e-Transport. Ce trebuie să știm?
Anunțul momentului în România Ordonanța e-Transport urmează să fie modificată, iar conform noilor reguli, mai multe aspecte vor deveni obligatorii începând cu 1 ianuarie 2023.
Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică un proiect de ordonanță de urgență care prevede mai multe modificări importante la ordonanța e-Transport.
Printre aceste se numără amânarea regimului sancționatoriu cu alte trei luni, până la 1 ianuarie 2023, însă asta nu este tot. Mai apar și câteva obligații privind raportarea transporturilor de bunuri riscante pe drumurile publice din România.
Menționăm că o a doua amânare a regimului de sancțiuni din Ordonanța e-Transport urma să fie aplicată inițial de la 1 iulie 2022, dar a fost amânat pentru 1 octombrie 2022, iar acum va fi amânat pentru 1 ianuarie 2023.
În același timp, Ministerul Finanțelor mai propune și o serie de optimizări la definițiile din Ordonanța e-Transport. Mai exact, se precizează clar că este vorba de bunurile riscante transportate pe drumurile publice, indiferent cum este organizat transportul, dar și că organizatorul transportului este considerat inclusiv operatorul economic sau persoana fizică ce transportă bunuri riscante în nume propriu, scrie avocatnet.ro.
Noi reguli obligatorii în ordonanța e-Transport
În același timp, în document se mai precizează că în categoria transporturilor de bunuri riscante vor fi introduse retururile și transporturile în operațiuni de tip nontransfer și stocuri la dispoziția clientului.
Ideea de „partidă de bunuri” va fi și ea redefinită, iar conform inițiatorilor, ajustările sunt necesare pentru claritate și pentru a acoperi toate situațiile care pot să apară în practică.
O altă obligație vizează raportarea transporturilor de bunuri riscate. Mai exact, conform documentului, există mai alte entități care trebuie să facă raportări în e-Transport. Printre aceștia se numără operatorul economic, care trebuie să raporteze bunurile cu risc fiscal deținute și transportate între locul de încărcare și locul de descărcare situate pe teritoriul național.
Obligații va avea și prestatorul de servicii din România. Conform actului normativ acesta este obligată să raporteze operațiunile comerciale ”reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile descărcate în România pentru prestarea de servicii, cât și pentru bunurile rezultate reexpediate în statul partenerului comercial”.
Ce vor fi obligați să facă beneficiarul și furnizorul din România?
Și beneficiarul din România va obligat să raporteze operațiunile comerciale ”reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile expediate din România pentru prestarea de servicii într-un stat membru UE, cât și pentru bunurile rezultate reexpediate în România”.
Clientul din România va fi nevoi și el să raporteze operațiunile comerciale din regimul de stocuri la dispoziția clientului, în situația în care România este statul membru către care au fost expediate sau transportate bunurile, atât pentru bunurile descărcate în România, cât și pentru bunurile livrate într-un stadiu ulterior după sosire, către altă persoană impozabilă din România sau în cazul în care bunurile respective sunt returnate în statul membru din care au fost expediate sau transportate inițial.
Raportarea obligatorie vizează și furnizorul din România, mai exact operațiunile comerciale din regimul de stocuri la dispoziția clientului, în situația în care România este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atât pentru bunurile expediate din România, cât și în cazul în care bunurile respective sunt returnate în România.
O altă prevedere regăsită în documentul pus în dezbatere publică mai arată că informațiile vehiculelor de transport vor putea fi modificate, dacă e cazul, fără riscul amendării.
Mai exact, vor exista câteva excepții de la regula actuală interzice modificarea datelor raportate în e-Transport după ce vehiculul s-a pus în mișcare. De cealaltă parte însă, va fi obligatoriu să se actualizeze, în perioada de valabilitate a codului UIT alocat transportului de bunuri riscante, informațiile pentru identificarea vehiculului, dacă acestea se modifică.
Amenzi de până la 100.000 de lei
Cei care nu vor respecta noile reguli riscă, conform documentului, să fie amendați cu sume cuprinse între 10.000 și 50.000 de lei, dacă sunt persoane fizice, sau între 20.000 și 100.000 de lei, dacă sunt persoane juridice.
Documentul pus în dezbatere publică mai prevede că polițiștii vor putea și ei să efectueze controale și să dea de asemenea și amenzi. Menționăm că în prezent, doar inspectorii Fiscului și ai Autorității Vamale Române pot să controleze vehiculele prin care se transportă bunuri riscante și să aplice amenzile din Ordonanța e-Transport.
Și codul UIT face este menționat în documentul publicat de Ministerul Finanțelor. Sursa citată arată că acesta ar urma să aibă o valabilitate extinsă, însă doar în anumite cazuri.
Menționăm că acest cod este alocat fiecărui transport de bunuri riscante. Odată declarat în sistem, acest cod va putea avea o valabilitate de zece zile calendaristice, însă numai dacă e vorba de achiziții intracomunitare de bunuri, de operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer și de stocuri la dispoziția clientului.
În prezent, valabilitatea este de cinci zile calendaristice în toate cazurile posibile.