Agenţia Naţională de Integritate vine cu o informare de ultimă oră. Într-un comunicat transmis vineri dimineață, sursa citată reamintește faptul că data de 15 iunie este data limită pentru depunerea declaraţiilor de avere şi interese de către persoanele care au această obligaţie prin lege.

Totodată, ANI menționează și că declaraţiile de avere şi de interese (DA/DI) se completează şi se transmit Agenţiei Naţionale de Integritate exclusiv prin sistemul electronic e-DAI, disponibil pe pagina de internet a Agenţiei, respectiv la adresa https://dai.integritate.eu/, începând cu data de 1 ianuarie 2022, până la data de 15 iunie 2022.

Odată cu procesul de digitalizare, începând cu 1 ianuarie 2022, Agenţia Naţională de Integritate nu mai primeşte declaraţii de avere şi de interese în format hârtie, iar toate declaraţiile depuse astfel vor fi restituite destinatarilor, considerându-se a fi nedepuse în conformitate cu prevederile Legii nr. 176/2010, cu modificările şi completările ulterioare.

Peste 200.000 de persoane s-au înregistrat deja

Sursa citată mai precizează că până la momentul actual, 211.560 de persoane au fost înregistrate în platforma e-DAI ca deponenţi, 5.163 de entităţi au cel puţin un cont creat, numărul total al declaraţiilor de avere şi de interese completate până în prezent prin platformă şi transmise Agenţiei fiind de 54.740.

Amintim faptul că, potrivit Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului României nr. 127/15.12.2021, declaraţiile de avere şi de interese se completează şi se transmit electronic prin sistemul e-DAI, certificate cu semnătură electronică calificată. În situaţia în care deponentul nu deţine încă o astfel de semnătură, acesta poate, doar pe parcursul anului 2022, completa şi transmite declaraţiile scanate prin platforma e-DAI, semnate olograf.

Cum poate fi solicitată o semnătură electronică?

Referitor la situația persoanelor responsabile prevăzute de art. 5, alin. (1) din Legea nr. 176/2010, cu modificările şi completările ulterioare, care nu deţin semnătură electronică calificată, acestea o pot solicita cu titlu gratuit Agenţiei, prin intermediul e-DAI.

Emiterea certificatului de semnătură electronică se va face printr-un proces online, exclusiv pentru persoana responsabilă, conform manualului pentru obţinerea şi utilizarea semnăturii electronice. Valabilitatea certificatului de semnătură electronică este de un an de la data activării.

ANI mai recomandă, înainte de parcurgerea procedurilor de înrolare, completare şi transmitere prin sistemul e-DAI, consultarea tutorialelor video (https://dai.integritate.eu/video.html), precum şi a manualelor de utilizare dedicate persoanelor responsabile (https://dai.integritate.eu/docs/manual_pr.pdf) şi deponenţilor (https://dai.integritate.eu/docs/manual_deponent.pdf).

Sursa citată menționează și că Mecanismul electronic de depunere e-DAI păstrează fluxul obişnuit şi interacţiunile dintre Deponent (D), Persoana responsabilă (PR) din instituţia publică şi Agenţia Naţională de Integritate (ANI).