Veste extrem de importantă pentru toți cei care au acte de identitate! Românii ale căror buletine au expirat în timpul stării de alertă trebuie să și le reînnoiască urgent. Decizia este valabilă în toată țara iar cei care se află în această situație au câțiva pași de urmat.
Anunț momentului pentru românii care se află în situația de a avea actele de identitate expirate. Aceștia au putut, potrivit legii, să mai stea cu ele și după ce a trecut data de valabilitate. Astfel, documentele care au expirat pe timpul stării de urgenţă şi stării de alertă, au rămas valabile pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestei stări. Ele îşi pierd, însă, valabilitatea marţi, a informat, Ministerul Afacerilor Interne.
Ministerul Afacerilor Interne a informat că la nivel naţional, erau înregistrate un număr de aproximativ 387.000 documente de identitate expirate în perioada 1 martie 2020 – 7 martie 2022. Sursa citată a arătat că până la data de 28 mai pentru aproximativ 267.000 nu a fost solicitată preschimbarea.
Ce trebuie să facă toți românii cu buletinul expirat
Din acest motiv, Ministerul Afacerilor Interne i-a invitat pe cetăţenii români să se prezinte la serviciile publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor pe raza cărora îşi au domiciliul, pentru schimbarea cărţii de identitate, având în vedere că aceste documente îşi pierd valabilitatea la 7 iunie.
„Pentru evitarea prezentării, în acelaşi timp, a unui număr mare de persoane la sediul acestor servicii publice, recomandăm cetăţenilor să acceseze platformele de programare on-line şi/sau telefonic existente la nivelul serviciilor publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor. Astfel, recomandăm consultarea programului de activitate al serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul de domiciliu, inclusiv prin accesarea website-urilor primăriilor în subordinea cărora acestea funcţionează”, se precizează într-un comunicat de presă al MAI.
MAI vine cu informații despre timpul în care se va soluționa cererea
În conformitate cu prevederile OUG 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, termenul de soluţionare a cererilor pentru eliberarea actului de identitate este de până la 30 de zile, acesta putând fi prelungit cu cel mult 15 zile de către şeful serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor.
Pentru situaţii de excepţie, printre care putem enumera: necesitatea deplasării urgente în alt stat membru UE pentru studii, tratamente medicale, raporturi juridice de muncă, în scopul eliberării cărţii de identitate într-un termen mai scurt decât 30 de zile, se poate formula o cerere adresată şefului serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor din judeţul de domiciliu, menţionează MAI.
Și românii care au permisul auto expirat trebuie să facă acest pas până pe 6 iunie. Ele trebuie să obțină un document emis de o unitate medicală autorizată din care rezultă că titularul este apt din punct de vedere medial să conducă autovehicule din categoria pentru care solicită eliberarea permisului de conducere (fișa medicală). După ce s-a obținut fișa medicală, trebuie achitată taxa de plată a contravalorii permisului de conducere, în valoare de 89 lei. Apoi, trebuie să se adreseze DRPCIV-ului din județul de domiciliu. Pentru a reduce timpul de așteptare, se poate face o programare online.