Este pentru prima dată când o autostradă românească se leagă de una din afară. Așa cum scriam nu mai departe de săptămâna trecută, putem să începem să visăm la o autostradă în care putem circula până la Viena.
Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Anca Boagiu va efectua mâine o vizită de lucru în Ungaria pentru a semna, împreună cu omologul său, ministrul Dezvoltării Naţionale, Pal Volner, Acordurile interguvernamentale româno-ungare privind conexiunea autostrăzilor între Arad – Nădlac (RO) şi Csanádpalota – Makó – Szeged (H) şi, respectiv, între Cluj Napoca – Santăul Mare (RO) şi Nagykereki – Szolnok (H).
Semnarea acordurilor va avea loc la sediul Ministerului Dezvoltării Naţionale de la Budapesta între orele 14.50-15.00 şi va fi urmată de o conferinţă de presă (orele 15.00-15.15).
Ministrul Boagiu va discuta cu oficialii unguri şi despre dezvoltarea şi modernizarea coordonată a infrastructurii drumurilor secundare de interes comun, care traversează frontiera româno ungară, despre reabilitarea liniilor de cale ferată care traversează frontiera româno-ungară şi despre colaborarea dintre România şi Ungaria la nivelul Uniunii Europene.
Două treimi din autostrada vestului de la noi, (Arad – Timişoara) au fost finalizate, iar autorităţile locale susţin că acest lucru se datorează faptului că se fac verificări periodice iar construcotul este ţinut „din scurt”. Edilii spun că dacă ritmul de muncă va continua la fel peste vară, autostrada, care face parte din coridorul IV pan european, va fi gata până la finele anului.
Din totalul de 32 km de autostradă, tronsonul timişean este de 17 km. Autostrada va lega România de Europa Occidentală, iar porţiunea din vest a coridorului IV pan european va face legătura între Sibiu – Lugoj – Timişoara – Arad – Nădlac, spre Ungaria. Banii sunt asiguraţi în cea mai mare parte de Banca Europeană de Investiţii, cu o participare a Guvernului României în valoare de 70 de milioane de euro.
Pe ei i-a costat să facă cei 30 de km de autostradă dintre Szeged și Mako 200 de milioane de euro.
Cei 30 de kilometri de autostradă fac parte din coridorul IV Paneuropean, ce ar trebui să ajungă la Constanţa.
La noi, autostrada Arad – Timișoara are o lungime de 32,2 km, valoarea totală a proiectului fiind de 194 de milioane de euro.
Ei au terminat tronsonul în luna aprilie, iar clipul video de mai sus a fost realizat exact la o săptămână după lansare.
Noi vom deschide autostrada Arad – Timișoara, conform ultimelor informații, în luna ianuarie a anului 2012. Pentru a se putea circula de la Timișoara la Szeged, ungurii mai trebuie să termine ultimul tronson al autostrăzii M43, care va lega oraşul Mako de graniţa cu România, şi anume cu oraşul Nădlac. Cei 23 de kilometri trebuie finalizaţi în 2013.
Lucările la M43 au început în 2008, iar termenul iniţial de predare, şi anume august 2010, a fost decalat din cauza inundaţiilor de anul trecut.
Autostrada are câte două benzi pe fiecare sens, plus banda de urgenţă şi a costat 200 de milioane de euro. Autorităţile maghiare au obţinut o finanţare de 70% din fonduri europene.
Vezi și cum va arăta harta autostrăzilor din România
Vezi și cum arată ultimul tronson de autostradă făcut de unguri
Vezi și Imagini surprinzătoare de pe Autostrada Arad – Timișoara