Cancelarul german Olaf Scholz și-a exprimat opoziția față de impunerea amenzilor pentru companiile auto care nu respectă limitele de emisii de CO2 impuse la nivelul Uniunii Europene (UE).
Olaf Scholz consideră că resursele financiare ale companiilor ar trebui direcționate către modernizarea și transformarea industriei, în loc să fie alocate pentru sancțiuni. Germania, fiind cea mai mare putere auto din UE, adoptă astfel o poziție de protejare a intereselor sectorului său auto.
Olaf Scholz critică puternic amenzile impuse de UE
Ministrul german al economiei, Robert Habeck, a propus o soluție care să ofere companiilor mai multă flexibilitate în procesul de adaptare. El sugerează suspendarea temporară a amenzilor pentru anul 2025, condiționată de atingerea obiectivelor pentru anii 2026 și 2027.
„Ne ținem de aceste limite și suntem pragmatici în privința tranziției”, a declarat Habeck, subliniind importanța unor măsuri echilibrate care să sprijine industria.
Limitele impuse de UE a provocat mari dificultăți pentru industria auto
Industria auto din Germania se confruntă cu dificultăți în atingerea țintelor stricte de emisii. Hildegard Mueller, președintele Federației constructorilor germani de automobile (VDA), a subliniat existența unui decalaj între obiectivele impuse și sprijinul politic acordat. Cererea scăzută pentru vehiculele electrice și provocările economice generale îngreunează obiectivele impuse de UE, în ciuda investițiilor semnificative planificate de industrie.
Conform VDA, sectorul auto intenționează să investească aproximativ 410 miliarde de euro în cercetare și modernizarea fabricilor până în 2028, în efortul de a respecta noile reglementări și de a menține competitivitatea globală.
În prezent, limitele de emisii pentru întreaga flotă auto în UE sunt stabilite la 116 grame de CO2 pe kilometru, conform procedurii WLTP. Acestea urmează să fie reduse la 94 g CO2/km începând cu 2025. În caz de depășire, companiile riscă amenzi de 95 de euro pentru fiecare gram de CO2/km în plus, înmulțit cu numărul de vehicule vândute. Această politică poate genera sancțiuni de sute de milioane de euro pentru marii producători.
Cererea pentru vehicule electrice este în continuare scăzută
Cererea scăzută pentru vehicule electrice, combinată cu investițiile masive necesare, creează o presiune semnificativă asupra companiilor.
Cancelarul Scholz și ministrul Habeck încearcă să găsească un echilibru între respectarea obiectivelor impuse de UE și protejarea competitivității industriei auto germane, un pilon esențial al economiei naționale.
Aceste limite fac parte dintr-un plan controversat al UE de a interzice vânzarea de mașini noi pe benzină și motorină începând din 2035.