“Scopul este de a-i ajuta pe cumpărători să evite lungi și costisitoare procese, mai ales când e vorba de achiziții online sau transfrontaliere”, se menţionează într-un comunicat al Parlamentului European remis marţi seara.
Conform sursei citate, Noile reguli privind rezolvarea alternativă a disputelor (ADR) și rezolvarea online a disputelor (ODR) au ca scop creșterea utilizării schemelor ADR în UE oferindu-le o modalitate rapidă, ieftină și informală de a rezolva disputele cu vânzătorii, în loc să recurgă la procese lungi.
 
Un mediator ADR pentru fiecare dispută
 
Multe state UE au deja scheme ADR, dar lipsa unor standarde comune, acoperirea defectuoasă și supraaglomerarea fac dificilă accesarea acestora de către cumpărători. Noua directivă cere statelor membre să se asigure că există scheme ADR pentru toate sectoarele de activitate și are prevederi referitoare la imparțialitatea mediatorilor.
 
Cumpărătorii vor putea utiliza noile reglementări pentru a cere despăgubiri pentru plângeri formulate în afara tribunalelor referitoare la orice bunuri sau servicii, indiferent dacă au fost achiziționate online, în magazin, local sau în străinătate. Deputații au stabilit că medierea ar trebui să fie gratuită pentru cumpărători sau să coste o ”taxă fixă”. În general, orice dispută ar trebui să fie rezolvată în 90 de zile, spune reglementarea.
 
”Directiva ADR este câștigătoare și pentru vânzători și pentru cumpărători. Un mecanism transeuropean, ieftin și rapid de despăgubire va reduce costurile consumatorilor cu miliarde de euro pe an și va încuraja comerțul electronic transfrontalier, ceea ce reprezintă un stimul crucial pentru creșterea pieței unice din Europa”, a declarat vicepreşedintele Comisiei pentru piaţa internă şi protecţia consumatorilor, Louis Grech.

Procesarea plângerilor online
 
Pentru a contribui la rezolvarea disputelor privind bunurile și serviciile vândute online, reglementarea ODR atribuie Comisiei Europene puterea de a crea o ”platformă online” pentru ODR, în toate limbile UE. Această platformă, accesibilă prin intermediul portalul ”Europa Ta” va oferi cumpărătorilor un formular standard pentru plângeri, ușor de folosit, care va putea fi completat în limba maternă.
 
Platforma ODR va trimite cumpărătorii la cea mai apropiată schemă ADR potrivită pentru plângerea lor. Fiecare pas al procedurii de plângere va putea fi efectuat online, iar informațiile vor fi protejate de regulile UE de protecția a datelor și a vieții private. Ajutorul ODR va fi disponibil pentru orice dispută privind vânzările online, indiferent de localizarea vânzătorului în UE.
 
”Consumatorii și comercianții, mai ales cei mici, se simt nesiguri în privința tranzacțiilor online transfrontaliere, pentru că nu știu unde să ceară ajutor dacă au o problemă. ODR le va oferi încredere să cumpere și să vândă peste tot în UE. De aceea ODR este un moment de referință în relansarea pieței unice”, a spus raportoarea ODR Róża Thun.
 
 Directiva ADR și Regulamentul ODR vor intra în vigoare la 20 de zile după publicarea lor în Jurnalul Oficial. Directiva ADR trebuie să se aplice în toate statele membre în termen de 24 de luni de la intrarea în vigoare, iar platforma ODR va fi disponibilă imediat după aceea.