Estul a învăţat că trebuie să respecte reglementările europene, dar, în acelaşi timp, a căpătat experienţă în a exploata orice oportunitate de taxare, care ar putea să îi aducă mai mulţi investitori. Aceasta este concluzia unui studiu elaborat de specialiştii de la KPMG.
Când vine vorba despre redactarea legislaţiei referitoare la TVA sau despre implementarea ei cât mai consistent şi mai practic, ţările central şi est-europene nu se regăsesc printre „premianţi“, se arată într-un studiu realizat de KPMG. Constrângeri bugetare, salarizarea angajaţilor fiscului în funcţie de realizarea indicatorilor de performanţă sau necunoaşterea pur şi simplu a reglementărilor supra-naţionale, toate acestea sunt condiţii „prielnice“ care dau dureri de cap companiilor ce operează în regiune şi încearcă să-şi administreze cât mai bine obligaţiile referitoare la TVA.
Această afirmaţie este pusă în contextul în care, datorită costului mic al forţei de muncă şi a centrelor de producţie manufacturieră, logisticii mult îmbunătăţite şi poziţiei strategice, statele din CEE devin adevărate „autostrăzi“, din ce în ce mai importante pentru importurile de bunuri către UE. Astfel, apreciază studiul KPMG, orice decizie de politică naţională privind impozitarea indirectă poate afecta sau, dimpotrivă, poate crea un avantaj comparativ ţărilor din zonă. „Plata TVA pentru import imediat cum a trecut frontiera ar putea să afecteze lichidităţile. Polonia şi Ungaria nu au pus în practică sisteme de deducere amânată privind TVA la importuri. Ungaria a avut un astfel de sistem, dar l-a retras, din considerente bugetare. După aderarea la UE, planificată pentru 1 ianuarie 2007, România va introduce un mecanism inversat pentru TVA la import (nu se plăteşte TVA la vamă, ci se consideră deductibil), care îi va aduce un avantaj comparativ în faţa vecinilor săi. Polonia plănuieşte, de asemenea, să introducă reglementări similare“, mai spun specialiştii KPMG în taxare indirectă. Felul în care este taxat grupul de firme aduce României un alt avantaj, plasat foarte sus pe lista de priorităţi a companiilor. „Este un concept care ar trebui să simplifice tranzacţiile între părţile afiliate şi modul de emitere a facturilor centralizatoare pentru TVA de către furnizorii de livrări multiple de bunuri către acelaşi client“, explică Ana-Maria Notingher, senior tax manager în cadrul KPMG. În plus, grupul este tratat fiscal ca o singură persoană impozabilă. Croaţia, însă, îşi atrage investitorii cu scutiri de TVA la produsele bancare şi la cele ale instituţiilor de asigurare – reasigurare. Pentru serviciile oferită de companii din străinătate, Croaţia aplică un sistem de taxare inversă. Ungaria este atractivă, tot din punctul de vedere al TVA, pentru furnizori şi pentru comercianţi.
Specialiştii KPMG consideră că mai este destul loc pentru optimizarea legislaţiei referitoare la TVA în ţările central şi est-europene. În România, spre exemplu, predarea oricărui tip de bun aflat în leasing este considerată un serviciu. Ceea ce ar putea constitui o bună ocazie de a începe să-ţi programezi „cumpărăturile“, consideră consultanţii KPMG, dacă legislaţia naţională nu s-ar schimba aşa frecvent. Ceea ce ar părea o idee bună acum – să te îndrepţi către tranzacţiile din real-estate, ar putea deveni o povară în următorii cinci ani, dacă anumite aspecte legislative se vor schimba.
Dar tot studiul mai arată că în timp ce taxele reduse contribuie, în mod evident, la stimularea investiţiilor, acestea nu sunt suficiente pentru a face din România o ţară mai prietenoasă pentru investitori.
Un sistem fiscal simplu contribuie şi la diminuarea corupţiei care încă mai reprezintă o problemă în România. Aceasta, dacă avem în vedere că unii contribuabili se plâng de faptul că anumiţi investitori se bucură de un tratament fiscal mai favorabil din partea autorităţilor fiscale, întrucât au relaţiile potrivite. „Aceste probleme apar atunci când sistemul este complicat şi interpretabil“, mai spun specialiştii KPMG.
Simplitatea aduce bani
«Majoritatea firmelor doresc un sistem fiscal clar şi simplu, precum şi stabilitatea legislaţiei, în aşa fel încât să îşi poată face planuri pe termen mai lung.»
Victor Kevehazi, senior partner, KPMG România
Bătaia pe TVA
Multe dintre capitolele ce guvernează TVA europeană sunt nemodificate de peste 30 de ani, din cauza faptului că, pentru a umbla pe text, este nevoie de unanimitatea statelor membre. Deşi se vorbeşte tot mai mult în ultimul timp despre modificarea regimului de TVA la servicii, dobânzi şi servicii financiare, şansele ca aceste capitole să fie schimbate în curând sunt foarte mici.
Realitatea este că statele membre nu sunt dispuse să accepte viitoare limitări ale suveranităţii lor fiscale, care ar putea aduce restricţionări ale capacităţii lor de a implementa politici naţionale. Adică ale capacităţii lor de atrage şi a păstra investiţii.
Studiul arată că există o tendinţă de scădere a TVA în marea majoritate a ţărilor membre OECD. După ce în ultimii ani cotele de TVA au fost oarecum neschimbate, există semne că tot mai multe state vor să reducă TVA, pentru a atrage cât mai multe fonduri. Inclusiv guvernele Chinei şi Indiei plănuiesc măsuri care să le menţină în atenţie ca centre de „low-cost“.