Sute de mii de tone de alimente bio românești trec granița în fiecare an. Cerealele și fructele de pădure sunt cele mai căutate. Din păcate, deocamdată mai mult în formă brută.
Suprafața de teren cultivat în regim ecologic a crescut, în ultimul deceniu, de circa 15 ori la nivelul României. Potrivit datelor prezentate în cadrul Romanian Organic Forum 2011 de către Daniela Rebega, consilier în cadrul Ministerului Agriculturii, dacă în 2000 aveam puțin peste 17.400 de hectare cultivate eco, în 2010 există peste 260.000 de hectare care se încadrează în această categorie. Cerealele și flora spontană ocupă, fiecare, circa o treime din această suprafață, plantele oleaginoase și proteice reprezintă 17% din total, pășunile și plantele furajere – 14%, în timp ce viile și livezile (cu 1,3%) și legumele (cu 0,3%) ocupă ultimele locuri la acest capitol.
Și zootehnia ecologică a crescut semnificativ, mai ales pe sectorul ovine și caprine. Iar autoritățile arată că, față de 2006, numărul procesatorilor eco s-a dublat (ajungând la 70 în prezent). Dar vestea și mai bună este că, începând din 2008, România a exportat produse ecologice în valoare de peste 100 de milioane de euro pe an, arată reprezentanții Ministerului Agriculturii, ceea ce situează țara noastră în primii 20 de exportatori bio din lume.
Unul dintre cei aflați în spatele acestei performanțe este Marius Gabor, din Deva, patronul producătorului de paste făinoase organice Petras Bio.
„Noi exportăm cam 30% din producție, în general către Germania, Danemarca, Spania, Austria și Ungaria. Restul se vinde pe plan local, mai ales prin intermediul magazinelor specializate, dar am început să intrăm și în supermarketuri“, spune el. Gabor a intrat în domeniu în 2006, când a renunțat la tot ce obținuse în cariera anterioară. „Ne-am bazat pe faptul că România are deja suprafețe foarte mari pe care se practică de facto agricultura bio. În primii doi ani, am venit cu bani de acasă, dar apoi am început să evoluăm. În 2010 cred că vom avea o creștere a cifrei de afaceri cu 70% și un al doilea an cu rezultate financiare pozitive“, explică acesta.
Și apicultura ecologică este din ce în ce mai bine reprezentată în comerțul internațional al României. Astfel, dacă în 2006 se exportau 756 de tone de miere ecologică, în 2009, cantitatea a crescut la 1.400 de tone, în valoare de peste patru milioane de euro. Peste 95% din mierea bio exportată ajunge în Uniunea Europeană.
Nu tocmai la fel stau lucrurile în cazul zootehniei – produsele perisabile își găsesc mai greu loc pe piețele externe, mai ales atunci când nu ai forța financiară necesară. „Noi producem lapte bio, dar firma care îl colectează nu fabrică un astfel de sortiment. Alții exportă pe bani buni lactate ecologice, al nostru ajunge în magazin drept lapte obișnuit“, se plânge un fermier din nordul județului Mureș.
Procesarea, pasăre rară
Una peste alta, 85% din producția ecologică autohtonă este exportată, arată Damian Dragomir, preşedintele Asociației EcoR Partener, Centrul de Resurse pentru Promovarea și Marketingul Produselor Ecologice Certificate. „În general, produsele ecologice se vând în străinătate ca materii prime, sunt procesate acolo și se întorc pe rafturile magazinelor din România ca produs finit, cu o valoare adăugată care rămâne dincolo de graniță“, explică el.
Principalele piețe de desfacere pentru produsele ecologice autohtone sunt Austria, Germania, Franța, Italia, Danemarca și Elveția. „Fiecare din aceste țări a venit în sprijinul sectorului, atât direct, prin investitori, dar și indirect, prin program de formare și conștientizare“, arată Dragomir. Și alte piețe, precum cele din SUA și Japonia, sunt gata să primească produsele bio românești, mai ales mierea, fructele și plantele din flora spontană, cu o singură condiție: acestea să parcurgă procedurile specifice de certificare.
În urmă cu circa un an, oficialii români spuneau că obiectivul pentru 2013 este să se ajungă la o suprafață cultivată ecologic de 750.000 de hectare (adică de circa trei ori mai mult decât în prezent). Damian Dragomir admite că potențialul României la acest capitol este foarte mare (de la condițiile de mediu la gradul de poluare și fertilitatea solului).
„Toate acestea fac ca România să poată deveni un jucător important pe piața produselor ecologice din lume. Totuși, aceste aspecte trebuie privite fiecare în parte, deoarece există riscuri ascunse, care pot influența negativ dezvoltarea unei afaceri ecologice“, subliniază el.
100 mil. euro este valoarea aproximativă a exporturilor anuale de produse bio românești, iar tendința domeniului este de creștere permanentă
Citeşte un