PIEȚE

Ionuț Paulenco, analist al platformei de investiții eToro, comentează:

Întârzieri, întreruperi și prețuri mai mari: lipsa semiconductoarelor perturbă producția în întreaga lume – de la console de jocuri la mașini; Blocarea Canalului Suez a destabilizat și ea piețele

Blocarea Canalului Suez săptămâna trecută de către nava container Ever Given a provocat fluctuații ale prețului petrolului. După o săptămână volatilă, prețul petrolului a ajuns vineri la 61 de dolari barilul.  Acțiunile din industria petrolului și combustibililor, cum ar fi Exxon Mobil sau BP, au evoluat similar cu petrolul, scăzând marți și joi înainte de recuperarea pierderilor vineri. Aceste fluctuații pe termen scurt ale prețului petrolului nu sunt transmise prețurilor la pompă, deoarece în România plătim acum peste 5,30 RON pe litrul de benzină.

Criza de semiconductori

Producătorii de petrol și derivate nu sunt singurii care se confruntă cu probleme de aprovizionare. Multe companii care folosesc microcipuri suferă, de asemenea, de un deficit grav, care s-au înrăutățit în ultimele luni. Acest lucru nu afectează doar producătorii de electronice – de la telefoane mobile la console de jocuri – ci și producătorii de mașini.

Deficitul se datorează în mare măsură întreruperilor producției cauzate de coronavirus. Mulți producători de cipuri au reluat deja producția completă, dar întârzierile sunt greu de recuperat, mai ales că cererea de procesoare a crescut în timpul pandemiei. Toate aceste probleme afectează vânzările companiilor. De exemplu, Sony, producătorul PlayStation 5, nu poate satisface cererea pentru noile sale console. În 2020, a vândut 5,21 milioane de console pentru aproximativ 2,6 miliarde de dolari, iar cererea de pe piață a fost chiar de peste două ori mai mare.

Producătorii auto, de la giganți precum GM, Ford, Toyota, până la Nio opresc producția. Dacia anunță întârzieri.

Lipsa de cipuri provoacă întreruperi masive de producție pentru producătorii de autoturisme, care sperau să valorifice creșterea post-pandemie, să profite de ratele scăzute ale dobânzii și de fondurile de stimulare economică. Unul câte unul, de la giganți precum GM, Toyota și Ford, la Volvo și Honda  până la noii veniți, cum ar fi producătorul chinez de vehicule electrice Nio, au anunțat oprirea producției, deoarece vehiculele de astăzi au nevoie de foarte multe cipuri, iar aprovizionarea este deficitară. Acțiunile producătorilor de mașini au scăzut în ultimele zile, deoarece nicio soluție rapidă nu pare să se întrevadă, în ciuda ordinelor executive ale administrației Biden menite să rezolve criza.

Dacia a început să primească comenzi pentru noul său model electric Dacia Spring săptămâna trecută. În ciuda cererii uriașe care a condus la prăbușirea platformei sale de comenzi online, compania românească a trebuit “să verse apă rece” peste așteptările clienților, anunțând că, din cauza crizei mondiale de cipuri, va putea începe să livreze mașinile abia în șase luni, iar unii dintre clienți își vor primi mașinile abia în 2022.

Copiii mai au de așteptat pentru noile console

Deși se pare că deblocarea Canalului Suez este aproape completă, ar putea dura săptămâni sau luni până când transportul internațional să revină la normal. Fiecare zi de blocaj a adus perturbări din ce în ce mai grave în lanțurile de aprovizionare de bunuri de pe piețele europene, inclusiv în România. Mărfuri în valoare de 9,6 miliarde de dolari sunt transportate în fiecare zi prin canal. În afară de microcipuri, materii prime și componente industriale, aceste containere transportă, de asemenea, pachete cu comenzi de pe site-ul chinez Aliexpress și cele mai recente console de jocuri, care sunt așteptate cu nerăbdare de copii.

ACȚIUNI: ADAMIS PHARMACEUTICALS

Ionuț Paulenco, analist al platformei de investiții eToro, comentează:

Un nou front în lupta împotriva Covid-19?

Adamis Pharmaceuticals Corp își va publica miercuri, 1 aprilie, rezultatele financiare din trimestrul patru al anului 2020. Analiștii se așteaptă ca această companie să înregistreze pierderi trimestriale de 0,06 de dolari pe acțiune în viitorul său raport financiar, o îmbunătățire + 25% față de anul anterior, însă firma are deja precedente în a livra rezultate sub așteptări. În urmă cu două săptămâni, Adamis a anunțat că studiile privind medicamentul său Tempol, un antioxidant nou, arată că acesta reduce inflamația pulmonară la animalele cărora li s-a administrat virusul COVID-19. Deși cercetarea Adamis este încă în stadiu incipient, rezultatele par promițătoare. În ciuda accentului pus pe vaccinare, efectele COVID pot fi debilitante și costisitoare, astfel încât tratamentele eficiente pentru cei care au virusul sunt, de asemenea, o prioritate ridicată. Anunțarea acestor rezultate a făcut ca acțiunile Adamis să fie unele dintre cele mai populare acțiuni de pe eToro în ultimele luni. Cu siguranță sunt acțiuni ale căror evoluție merită urmărită îndeaproape.

CRIPTO

Simon Peters, analist în domeniul criptoactivelor al platformei de investiții eToro:

Venituri de 1,5 miliarde de dolari pentru minerii eToro, pe măsură ce prețul bitcoin se menține la peste 55.000 de dolari. Minerii de Bitcoin s-au bucurat în martie de o lună record în ce privește veniturile, depășind maximul precedent din februarie, întrucât prețul celui mai mare criptoactiv din lume se menține la peste 55.000 de dolari.

Datele colectate de The Block Research arată că minerii de bitcoin au obținut venituri de peste 1,5 miliarde de dolari în această lună, cel mai mare total înregistrat până în prezent. Desi luna nu s-a terminat încă, veniturile minerilor au depășit deja suma de 1,36 miliarde de dolari înregistrată în februarie.

Veniturile din mining sunt obținute pe fondul unei redresări accentuate a prețurilor în martie. După ce au tranzacționat până la 43.000 de dolari pe monedă, au continuat să adune peste 40% pentru a tranzacționa peste 60.000 de dolari până la jumătatea lunii martie, înainte de a se consolida. Prețul se ridică în prezent la 55.159 de dolari.

Marea majoritate a fondurilor câștigate în martie, totalizând 1,36 miliarde de dolari, au fost sub formă de subvenții pre-bloc, potrivit cercetării.

Tesla folosește bitcoin fără a-i converti în dolari

Tesla a anunțat că va accepta plata pentru mașinile sale în bitcoin și va păstra bitcoin în bilanț, în loc să convertească criptomoneda în dolari, o mișcare care ar putea crește și mai mult valorea criptoactivului.

Bitcoin încasați de Tesla vor fi păstrați ca Bitcoin, nu vor fi convertiți în monedă oficială”, a comentat Elon Musk într-un tweet. Acest lucru înseamnă că atunci când cineva cumpără Tesla cu Bitcoin, prețul mașinii ar putea crește sau scade în timp. Mișcarea Tesla transformă efectiv plățile unice pentru produse cu preț mare (și anume mașini) în investiții, întrucât valoarea se va schimba în timp.

Decizia Tesla, cea de-a noua cea mai mare companie din lume după capitalizarea de piață, de a deține bitcoin ca parte a funcției sale de trezorerie este o dezvoltare semnificativă pentru această clasă de active. Cumpărătorii din afara Statelor Unite vor avea opțiunea de a utiliza Bitcoin „ mai târziu în acest an”, a adăugat Musk.

Ionuț Paulenco, analistul de piață pentru România al eToro, vă oferă comentariul său săptămânal privind ultimele evenimente de pe piețele financiare. Lucrând la eToro și discutând zilnic cu clienții români, Ionuț aduce o experiență de peste 7 ani în industria financiară, specializându-se în diversificarea portofoliilor și în acțiuni.