Eugen Ovidiu Chirovici: „Noi oferim o alternativa”

Capital: Anul trecut, B1 TV s-a lansat ca o televiziune pentru Bucuresti. Dupa aproape patru luni, B1 TV se lanseaza oficial, fiind receptionata prin satelit la nivel national. Care au fost motivele schimbarii formatului intr-un timp atat de scurt?Eugen Ovidiu Chirovici: Cateva amendamente la intrebarea dvs.: noi nu ne-am lansat pe 14 decembrie 2001. Atunci, in decembrie, am inceput sa emitem. Lansarea propriu-zisa a postului a avut loc acum, pe 8 mai. In tot acest timp, am avut doua obiective i

Capital: Anul trecut, B1 TV s-a lansat ca o televiziune pentru Bucuresti. Dupa aproape patru luni, B1 TV se lanseaza oficial, fiind receptionata prin satelit la nivel national. Care au fost motivele schimbarii formatului intr-un timp atat de scurt?
Eugen Ovidiu Chirovici: Cateva amendamente la intrebarea dvs.: noi nu ne-am lansat pe 14 decembrie 2001. Atunci, in decembrie, am inceput sa emitem. Lansarea propriu-zisa a postului a avut loc acum, pe 8 mai. In tot acest timp, am avut doua obiective importante: pe de o parte sa ne dam seama cum sa ne pozitionam pe piata, pentru a putea modifica grila in sensul dorit de telespectatori, iar pe de alta parte, sa rodam un sistem tehnic care este unic in Romania. Sistemul digital integral pe care il are televiziunea B1 TV este al doilea din Europa Centrala si de Est, dupa cel instalat de News Corporation in Bulgaria. Noi stiam de la inceput foarte bine ce vrem sa facem cu televiziunea asta si nu e vorba de o schimbare a proiectului. Am emis pana acum numai la nivelul Bucurestiului pentru ca am considerat ca in Capitala este cel mai exigent public din Romania. Deci testul a fost cel mai bun la publicul bucurestean. B1 TV este un model care se practica mai mult in SUA si anume: „media locala”, dar cu audienta nationala. Noi ne propunem sa ramanem o televiziune puternic dedicata pe Bucuresti, dar in acelasi timp nu putem sa nu tinem cont de audienta la nivel national si de evenimentele importante care au loc la Iasi sau la Timisoara, de exemplu.
Capital: De ce programul informativ”Stirile nationale” a fost plasat la ora 20?
Eugen Ovidiu Chirovici: Am avut foarte multe discutii cu o serie de consultanti americani, care, de-a lungul timpului, ne-au acordat ajutor, si au fost argumente pro si contra pentru diverse ore. S-a optat in perioada de asezare a televiziunii pentru ora 19, ca experiment. Urmeaza acum vara, deci publicul este mai mobil, ajunge mai tarziu acasa. Pe de alta parte, trebuie sa existe o distanta intre buletinul de la ora 18 si cel de la ora 20, pentru a veni cu stiri proaspete. De asemenea, pe fondul unui declin evident al stirilor de la TV Romania 1, tradus in audienta, noi am considerat ca la aceasta ora este o nisa importanta de public pe care noi putem sa mergem.
Capital: Care este tinta de audienta in mediul urban a programului B1 TV pentru acest an?
Eugen Ovidiu Chirovici: Tinta noastra generala de audienta, targetul – ca sa spun asa – pentru acest an este o cota de piata intre 6 si 8%.
Capital: Ce public vizati?
Eugen Ovidiu Chirovici: O sa va spun si eu ce va spune… orice televiziune: 19-49 de ani, public activ, cu venituri medii si mari… Aici se bat toate televiziunile dintr-un motiv foarte simplu, este publicul care intereseaza industria de publicitate. Asta nu inseamna ca vom ignora celelalte segmente ale publicului, cei sub 18 ani, pe care trebuie treptat sa-i fidelizam, si publicul in varsta, care e numeros in Romania si care consuma foarte multa televiziune.
Capital: Imi puteti da o cifra a volumului de publicitate vandut de B1 TV in cele patru luni de emisie pe Bucuresti?
Eugen Ovidiu Chirovici: Nu, pentru ca s-a lucrat si in bartere si nu m-as hazarda sa avansez o cifra. Si din punctul asta de vedere a fost o perioada de proba. Au fost initiate contacte cu toate agentiile de publicitate. Aparitia B1 TV a fost primita bine de industria publicitatii.
Capital: Cat isi propune B1 TV sa obtina din „tortul” de publicitate?
Eugen Ovidiu Chirovici: Vom incerca sa taiem felia publicitatii corespunzatoare cotei noastre de piata pe care o tintim, adica 6 – 8%.
Capital: Care sunt televiziunile ale caror cote de piata le va ataca B1 TV?
Eugen Ovidiu Chirovici: La ora actuala, fara sa demonetizam munca celorlalti colegi ai nostri, care este meritorie, piata romaneasca de televiziune pare usor secatuita, usor lipsita de idei, „incremenita in proiect”. Atat sub aspect financiar si jurnalistic cat si al imaginatiei programelor. Nu vreau sa iau punctual fiecare televiziune, sa spun ce probleme are, dar cred ca B1 TV isi poate crea destul de rapid o identitate clara si sa vina cu o oferta noua. Nu ne-am propus sa imitam. Nici una dintre emisiunile lansate de B1 TV nu imita vreun format al unei televiziuni concurente. Noi oferim o alternativa. De asemenea, am evitat si vom evita vulgaritatea si un anumit spirit morbid al stirilor. Nu poti sa-ti construiesti niste emisiuni informative numai pe baza crimelor si violurilor.
Capital: Ce serviciu de masurare a audientei folositi?
Eugen Ovidiu Chirovici: Folosim ambele servicii, atat AGB cat si CSOP. Cu AGB am inceput, avand contacte chiar inainte de a emite. CSOP este mai agreat de agentiile de publicitate si tinde sa se oficializeze, intr-un fel. Indiferent de ceea ce crezi despre credibilitatea uneia sau alteia dintre companii, conteaza ceea ce cred clientii de publicitate.
Capital: Vedetele venite la B1 TV de la alte posturi au fost atrase datorita salariilor mari?
Eugen Ovidiu Chirovici: Au bantuit tot soiul de legende vis-a-vis de salariile oferite de B1 TV. Sunt doar legende. E in logica economica faptul ca nu poti oferi salarii spectaculoase intr-un moment in care faci eforturi investitionale. Dar sunt salarii bune. In mod evident, pornesti de la prezumtia ca principala zestre a unei televiziuni, dincolo de „fiare” – cum se spune in limbajul de specialitate – sunt, totusi, oamenii. Dar nu cred ca cineva – si nu ma refer numai la „oamenii de pe sticla” – a venit aici strict pentru un salariu bun. Are o mare importanta modul in care crezi in viitorul acestei televiziuni si ca faci parte dintr-o echipa castigatoare.
Capital: Vizati licenta pentru frecventa nationala de televiziune, daca aceasta va fi scoasa vreodata la concurs?
Eugen Ovidiu Chirovici: La nivelul grupului nostru a existat un asemenea plan, in anii ’90, Tele 3, construit tot cu un partener strain. Investitia e foarte mare si depinde de foarte multe lucruri care nu tin numai de piata audiovizualului. Ma refer la climatul general de incredere in economia romaneasca si de ansamblul legislativ care exista. Romania are nevoie de investitori de anvergura, inclusiv in mass-media, de jucatori de talie internationala. Daca vrei sa construiesti o cladire, sapi fundatia si ridici trei etaje. Dar ca sa ajungi la inaltimea unui zgarie-nori iti trebuie un partener strain.    

Carte de vizita

· Eugen Ovidiu Chirovici,
director executiv Bucuresti 1 TV
· Data si locul nasterii:
11 mai 1964, Fagaras
· Starea civila: casatorit, un copil
· Studii: 1996 – EDI (Institutul pentru Dezvoltare al Grupului Bancii Mondiale) / Washington DC, USA
1995 – Universitatea Glasgow/ Scotland Financial Journalism/ cursuri post-universitare
1988 – Academia de Studii Economice
1982 – Liceul „Radu Negru” – Fagaras
· Activitate: colaborari: BBC, Europa Libera, Romania 1 etc.
– a publicat in Romania si in strainatate peste 1.000 de articole pe teme economice si geografice
– 1991/1993 – sef sectie economica „Curierul National”
– 1994/1999 – redactor sef adjunct „Curierul National”
– 1999/2000 – redactor sef „Curierul National”
· Activitate editoriala:
1989 – scurte povestiri/revistele Astra, Vatra, Luceafarul etc.
1991 – romane/ „Comando pentru general”, „Masacrul”
1999 – studiu economic despre ultima decada in Romania/ „Romania, zece ani dupa”
2000 – roman/ „Vrajitorul si fata fara suflet”
2001 – studiu economic/ „Natiunea virtuala” – Eseu despre globalizare