Schimbarea carburatoarelor cu sistemul de alimentare prin injectie si montarea catalizatoarelor va creste costul de productie cu cel putin 500 de dolari. Desi suma nu este exagerata, iar scopul noii reglementari este nobil, o asemenea scumpire se resimte puternic in buzunarele romanilor. Ca intotdeauna in asemenea momente, si de aceasta data piata a reactionat puternic la schimbare.
Motoarele ecologice scad noxele de opt ori
Europa de Vest a impus fabricantilor si importatorilor de autovehicule limitele de poluare Euro 2 intre anii 1996 si 1997. Pentru reducerea poluarii s-a mers pe doua cai. Prima viza reducerea noxelor direct din geneza lor, in interiorul cilindrilor. Cea de-a doua directie a fost neutralizarea noxelor care rezultau totusi din arderea carburantului. „Pentru respectarea normelor Euro 2, la motoarele cu benzina, s-a trecut la alimentarea motorului prin injectie. Totodata, un microprocesor aflat la bordul masinii regleaza, pentru fiecare cilindru separat, un raport optim intre benzina si aer, obtinandu-se o ardere completa a carburantului. Pe langa faptul ca scade poluarea, scade si consumul de benzina. Catalizatorul neutralizeaza oxidul de carbon, oxizii de azot si hidrocarburile nearse. In cazul motoarelor diesel se adauga si filtre care retin particulele solide din fum. Acest sistem are ca efect reducerea noxelor de opt ori fata de motoarele clasice, cu carburator”, declara dr. ing. Cornel Armand Vladu, consilier la Registrul Auto Roman.
Producatorii romani de autoturisme au fost nevoiti sa se adapteze rapid noilor cerinte. La Daewoo, lucrurile au fost destul de simple. Cum toate motoarele constructorului coreean erau deja alimentate prin injectie, totul s-a rezumat la montarea catalizatorului. Desi nu s-au facut schimbari importante, preturile masinilor fabricate la Craiova vor creste destul de mult. „Inca nu au fost stabilite noile preturi la masinile nepoluante. Credem ca acestea vor fi cu 10-15% mai mari fata de masinile care nu au Euro 2. Oricum, in stabilirea noilor preturi vom lua in considerare si reducerea TVA si a impozitului pe profit pentru a pastra un pret mai mic”, spune Ioan Ban, presedintele Daewoo Automobile Romania.
In urma cu cateva luni, circula prin Bucuresti un zvon. Conform acestuia, fix de la 1 ianuarie 2000, nu vor mai fi inmatriculate masini noi, fara Euro 2. Se spunea ca pentru Daewoo ar fi mai ieftin sa reduca mult preturile si sa vanda in Romania tot lotul de masini poluante, decat sa le transporte si sa le comercializeze in tari mai putin ecologiste. Fals, deoarece pot fi inmatriculate fara probleme toate masinile fabricate in tara inainte de 2000. Credulii care si-au frecat palmele, asteptand marea ieftinire, au luat plasa.
Conform altui zvon, incepand din anul 2000, nimeni nu mai poate intra in tarile vestice cu masini care nu indeplinesc normele Euro 2. Tot un zvon fals, care a inhibat cererea in ultimele luni ale anului.
Dar piata a fost influentata si altfel. Daca unii au decis sa amane cumpararea din motivele de mai sus, altii au facut tot posibilul sa-si cumpere o masina mai ieftina, chiar daca era mai poluanta. „Cumparatorii au intrat intr-un fel de graba la sfarsitul anului trecut. S-au cumparat foarte multe Tico, Damas si Cielo fara catalizator. La Nubira fara catalizator a fost chiar lichidat tot stocul existent”, spune Ioan Ban. Cum preturile mici reprezinta un criteriu foarte important in alegerea unui produs pe o piata cu putere de cumparare scazuta, pentru oricare dintre firme ar fi fost avantajos sa produca cat mai multe masini ieftine. ” In ultima luna am produs modele la care cererea pe piata era mai mare. Am crescut productia la Matiz si Tico. In prezent, avem un stoc de cateva sute de Cielo si Tico fara catalizator, care beneficiaza de preturile vechi”, completeaza presedintele Daewoo Romania.
Nu la fel de roz este situatia la ARO Campulung. Compania produce deja autovehicule care corespund normelor Euro 2, echipate insa cu motoare straine: Renault, Toyota, Andoria sau Daewoo. Preturile acestor modele nu s-au modificat, dar sunt prohibitive pentru buzunarele romanilor. ARO pune la punct, in prezent, un nou motor turbo-diesel, nepoluant: DX 28.
ARO vrea
sase luni de gratie
Constructorul din Campulung a cerut o derogare de la aplicarea normelor de poluare pana la introducerea in productie de serie a acestui motor.
„Efortul financiar pentru realizarea programului este suportat doar de ARO si se ridica la peste 4 miliarde lei. Avem nevoie pentru acest lucru de sase, maximum opt luni. Pentru DX 28, se vor folosi subansamble produse in tara: echipamente de injectie fabricate de Mefin Sinaia si echipamente de supraalimentare de la Hidromecanica Brasov. Pretul unei masini cu noul motor va fi cu circa 800-1.000 de dolari mai mare”, afirma Marcu Sergiu, director tehnic la ARO SA.
Automobile Dacia Pitesti a reusit, cu succes, adaptarea intregii game de autoturisme fabricate la normele Euro 2. Pentru realizarea programului a fost necesara o investitie de 15 miliarde lei. Deja, de la jumatatea lunii decembrie, la Pitesti s-au fabricat numai masini corespunzatoare Euro 2.
Dacia mai vinde la pret vechi doar camionete
Pentru reducerea poluarii, Daciile sunt echipate cu sistem de alimentare prin injectie Bosch si catalizatoare germane Eberspacher, Kemira (finlandeze) sau Borla, fabricate la Curtea de Arges. Pretul masinilor a crescut in medie cu 17,5 %, o Dacie ajungand sa coste, in functie de dotari, intre 63 si 73 de milioane lei. Marirea iminenta a preturilor s-a reflectat si in cererea care a crescut in finalul anului trecut. „Vanzarile de automobile Dacia echipate cu sistemul clasic de carburatie au cunoscut un reviriment pe finalul anului 1999. Stocul s-a redus simtitor fiind format, la sfarsitul lunii decembrie, in speciale din autoutilitare. In acest moment, stocul este sub 1.500 de bucati. Productia este de 450 de automobile pe zi, iar la pretul vechi mai pot fi cumparate camionete Dacia 1304, 1305 si 1307, echipate cu carburator”, declara Marius Manea, sef serviciu Relatii Publice la Dacia Pitesti.
Deja, in Europa de Vest a devenit obligatorie respectarea normelor de poluare Euro 3. Acestea prevad o reducere a noxelor mai putin spectaculoasa, doar cu 40% fata de Euro 2. S-a stabilit inca de pe acum trecerea Romaniei la respectarea acestora. Companiile constructoare au insa destul timp sa-si adapteze produsele, Euro 3 devenind obligatoriu pentru producatorii interni la 1 ianuarie 2005.