Chiar daca motivatiile sunt diferite, toti actorii de pe piata auto asteapta cu infrigurare data de 1 ianuarie 2002, data de la care toate autovehiculele importate vor trebui obligatoriu echipate cu motoare Euro 3. Cei mai afectati vor fi, se pare, importatorii de autoturisme second-hand. De la aceasta data, acestia vor putea aduce in tara doar masini fabricate dupa 1999, an incepand cu care marii producatori europeni de automobile au demarat fabricarea motoarelor Euro 3. „Pana acum grosul importurilor second-hand era reprezentat de masini fabricate intre anii 1995 si 1999, avand motoare Euro 2 si un pret mediu situat in jurul a 3.500 USD. Acestea nu vor mai putea fi importate de anul viitor” declara Marius Carp, directorul Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule (APIA).
Este de asteptat, asadar, ca importurile de masini second-hand sa se reduca la mai putin de jumatate in 2002 fata de anii precedenti. Conform statisticilor APIA, in 1999 au fost aduse in tara un numar de 22.500 de autoturisme la mana a doua, iar anul trecut 22.100. Estimarile pentru acest an merg catre cifra de 24.000-25.000 de bucati.
Conform analistilor, de caderea importurilor second-hand vor beneficia in principal producatorii nationali Dacia si Daewoo. „Ca pret, masinile la mana a doua din import concureaza cu cele noi fabricate pe plan local. Din acest motiv cred ca introducerea Euro 3 ar putea dinamiza vanzarile de autoturisme autohtone”, declara Marius Carp. Beneficiari ai unui balon de oxigen, producatorii interni mai au un motiv de satisfactie.
Pentru ei, anul intrarii in vigoare a noilor reglementari nu este 2002, ci 2005, astfel ca acestia mai au la dispozitie o perioada destul de lunga pentru a pregati noile tipuri de motoare. Daca Dacia pregateste inca noul model de 5.000 de euro cu motor Euro 3, Daewoo se declara pregatita inca de acum pentru noile schimbari
„Motoarele Euro 3 vor fi introduse in fabricatie la Craiova incepand din prima luna a anului 2002. Primul model care va beneficia de noua motorizare va fi, cel mai probabil, Nubira II”, declara Valeriu Tones, directorul de relatii publice al Daewoo Automobile Romania. Pe de alta parte, uzina de la Craiova a introdus sistemul de vanzare buy pack, sperand ca, la anul, o parte din cei care au renuntat sa-si aduca o masina din strainatate datorita pretului mare sa devina clienti ai marcii coreene. In privinta avantajelor concrete, care ar putea decurge pentru Daewoo din reducerea importurilor second-hand, Tones este transant: „Ne asteptam la o crestere a vanzarilor dar nu putem face deocamdata estimari privind procentajul din piata second-hand ce ne va reveni in 2002. Ar trebui analizati mai multi indicatori”. Daca importatorii de masini la mana a doua vor suferi o lovitura importanta ca urmare a introducerii Euro 3, importatorii de masini noi vor resimti mai putin aceasta masura. Deja in Europa normele antipoluare Euro 3 se aplica inca de anul trecut, iar producatorii de automobile au trecut de ceva vreme la fabricarea motoarelor Euro 4. „Nu exista nici un motiv sa credem ca vor fi intarzieri la livrarea masinilor ca urmare a introducerii noilor norme de poluare. Chiar daca intr-o masura mai mica, si importatorii de masini noi vor beneficia de reducerea importurilor second-hand”, declara analistul auto Florin Micu.
Pentru parcul auto national, noile reglementari nu pot avea decat efecte benefice. In prezent, varsta medie a acestuia este de 12 ani, in timp ce in Occident aceasta cifra reprezinta varsta medie de casare a autoturismelor. Intinerirea parcului auto duce implicit la cresterea sigurantei rutiere si la reducerea numarului de accidente din motive tehnice. Cu toate acestea, la presiunea importatorilor de masini second-hand, Ministerul Transporturilor intentioneaza sa impuna, pana la sfarsitul acestui an, o hotarare de guvern aberanta. Aceasta prevede modificarea legii in sensul amanarii termenului de intrare in vigoare a normelor Euro 3 pentru importuri, din 2002 pana in 2005.
„Ca organism care reprezinta interesele actorilor de pe piata auto, APIA se opune vehement acestei decizii. Speram ca ea va ramane in stadiul de simpla discutie”, declara Marius Carp     

Importuri de autoturisme second-hand
Anul    Autoturisme    Vehicule comerciale    Total importuri
1999    19.200    3.350    22.500
2000    18.500    3.600    22.100
2001 (estimari)    21.000    4.000    25.000    
Sursa: capital
c