Spre deosebire de americanii de la Bell Helicopter Textron, s-ar putea spune ca francezii au fost mai abili i comunicare. Au lasat sa se iteleaga ca sunt interesati de preluarea IAR, dar cind nimeni nu se mai gindea decit la sarmale si cozonaci, i 22 decembrie anul trecut, au abandonat societatea brasoveana i curtea statului. in schimb, estimeaza ca vor vinde 60 de elicoptere pe piata romineasca.Gulerele albe de la Eurocopter, filiala a EADS, grup format din fuziunea DASA, Aerospatiale Matra si
Spre deosebire de americanii de la Bell Helicopter Textron, s-ar putea spune ca francezii au fost mai abili i comunicare. Au lasat sa se iteleaga ca sunt interesati de preluarea IAR, dar cind nimeni nu se mai gindea decit la sarmale si cozonaci, i 22 decembrie anul trecut, au abandonat societatea brasoveana i curtea statului. in schimb, estimeaza ca vor vinde 60 de elicoptere pe piata romineasca.
Gulerele albe de la Eurocopter, filiala a EADS, grup format din fuziunea DASA, Aerospatiale Matra si societatea spaniola CASA, s-au spalat pe miini de problemele itreprinderii brasovene itr-o maniera eleganta. A fost creata o societate noua, Eurocopter-IAR Rominia, i care concernul multinational detine 51%, iar brasoveanul constructor de aeronave, 49%. in felul acesta, fabrica ramine i curtea statului, cu datorii si cohorta de salariati, icercind sa vineze comenzi prin numele asociatului sau.
Unii ar spune ca povestea cu Bell se repeta, dar de o maniera mai putin batatoare la ochi. Desigur, si conditiile s-au schimbat.
Constructorul american si-a declarat pe fata conditiile: prelua IAR Ghimbav, cu conditia ca Rominia sa cumpere 96 de elicoptere. Afacerea
i-ar fi adus itreprinderii brasovene comenzi de un miliard de dolari, conform declaratiilor de atunci ale directorului general IAR, Neculai Banea. Dar contractul a fost considerat la acea vreme impovarator pentru Rominia, iglodata si acum, ca si i urma cu citiva ani, i credite externe.
Pe fondul acutei lipse de comenzi a constructorului de la Ghimbav, a datoriilor crescinde si al imposibilitatii de a mai da de lucru muncitorilor, franco-germanii de la Eurocopter si-au impus conditiile. Nu a fost loc de prea multa negociere, ne-au dat de iteles reprezentantii de la Brasov. Productia de elicoptere a intrat pe linie moarta i ultimii ani. Uzina, aflata i restrucurare, si-a respecializat unele sectii, si-a stins unele datorii i natura, iar pentru altele a obtinut gratieri de la Guvern. Dar problemele nu s-au rezolvat.
in Rominia este o cerere de 60 de elicoptere
Fara sa preia uzina basoveana, noua societate mixta Eurocopter Rominia (creata prin asocierea producatorului extern cu IAR) are cap de lista printre activitatile de baza „comercializarea itregii game de produse Eurocopter pe piata romineasca”. Scopul principal al asocierii consta i dotarea institutiilor rominesti cu aparate Eurocopter: „satisfacerea cerintelor de reinoire a flotei de de elicoptere din Rominia, inclusiv a suportului logistic aferent, pe baza ofertei complete din gama Eurocopter”, potrivit comunicatelor date publicitatii.
Prin intermediul asociatului, Eurocopter Rominia ar urma sa participe la fabricarea elicopterelor usoare bimotor destinate pietei interne si sa asigure suport logistic complet pentru noile aparate livrate.
Noua companie va realiza i viitorul imediat elicoptere usoare utilitare de tipul EC 135, care vor intra i dotarea diferitelor institutii publice rominesti. Primele doua elicoptere vor fi livrate Ministerului Sanatatii, urmind ca al doilea beneficiar sa fie Ministerul de Interne. in Rominia se estimeaza o cerere de 60 de elicoptere de acest tip.
Administratorul unic al IAR, Neculai Banea, si vicepresedintele Eurocopter, Siegfried Sobotta, au semnat acordul privind ifiintarea societatii mixte Eurocopter Rominia itr-o atmosfera de sarbatoare. La 22 decembrie, s-au aniversat 30 de ani de cooperare IAR-Eurocopter si 75 de ani de la ifiintarea uzinei „Industria Aeronautica Romina – IAR”.
Cuprinsi de spiritul festivitatii, participantii au facut uitat esecul privatizarii. Vestea asocierii, tinuta i mare taina, a socat, deoarece din vara au avut loc negocieri la nivel ialt pentru ca Eurocopter sa devina actionar majoritar al IAR. Grupul international nu a fost isa dispus sa plateasca sume importante FPS-ului pentru a deveni proprietarul unei firme cu datorii si personal excedentar, aflata i plin proces de reorganizare. A ales varianta asocierii, care il scuteste de neplaceri si, mai mult, ii intermediaza contracte. Primele elicoptere, destinate Ministerului Sanatatii, si tratativele cu Ministerul de Interne arata ca nu s-a mers pe o linie gresita..
Eurocopter a venit cu licentele de fabricatie
Memorandumul semnat iainte de Craciun prevede ca managementul nou-formatei companii va fi asigurat de actionarul majoritar, care va implementa strategia si politica proprie i Rominia.
IAR Ghimbav a participat la crearea noii societati cu o hala, anexe, terenuri, iar aportul de baza al Eurocopter a constat i licentele de fabricatie, pe linga alte participatii. Majoritatea liniilor de productie au ramas tot pe linie moarta, i asteptare de viitoare comenzi. Vor veni acestea? Liderul sindicatului de la IAR Brasov, Suba Arpad, nu poate da detalii: „Eurocopter a refuzat orice discutii cu noi, iar memorandumul de asociere nu l-am primit, desi l-am cerut”. Eurocopter Rominia isi va icepe propriu-zis activitatea i jurul datei de 1 mai 2001. Personalul va fi angajat treptat, provenind de la Eurcopter si de la IAR Ghimbav.
De ce nu au venit aceste comenzi direct catre IAR? Gama de produse a itreprinderii e ivechita, sunt elicoptere facute de acum 30 de ani. IAR nu avea cum sa-si relanseze activitatea de profil fara un partener extern. Nu existau licente pentru tipul de elicoptere cerute, chiar si de catre institutiile interne. si oricum, suna altfel sa achizitionezi de la Eurocopter.
Surse din itreprinderea brasoveana indica faptul ca montajul general al elicopterelor utilitare se va executa (mergind pina la 60%) la Eurocopter Rominia. Fabrica de stat IAR va livra subansamblele si piesele pentru Eurocopter Rominia.
O bresa de piata pe care o au i vizor specialistii romini ar consta i executarea i Rominia a lucrarilor de reparatii, itretinere, modernizari pentru elicopterele Puma si Alouette pentru cele 700 de aparate de acest tip, operationale i lume.
Specializata i acest tip de aparate (pe care le-a fabricat din 70), IAR
si-ar spori comenzile. Pe linga forta de munca ieftina si calificata, inclusiv de proiectare, atuul e dat de numele Eurocopter. „Astazi i aviatie se lucreaza i subcontractare”, puncteaza directorul fabricii. Neculai Banea priveste lucrurile optimist: „pe masura ce treburile vor merge bine la Eurocopter Rominia, e posibil ca IAR sa fie preluata treptat”.