Europarlamentarii au convenit asupra unor norme mai stricte privind reclamele politice direcționate. Măsura face parte dintr-o inițiativă mai largă a Comisiei Europene de a limita puterea Google, Facebook și a altor giganți din domeniul rețelelor de socializare și de a-i obliga să dea dovadă de mai multă responsabilitate și transparență.
Deputații europeni au convenit joi asupra unor norme mai stricte privind publicitatea politică țintită, menite să contracareze dezinformarea în timpul alegerilor, atrăgând sprijinul YouTube și al activiștilor pentru drepturile civile, dar și îngrijorarea unui grup de lobby IT.
Demersul UE vrea să limiteze puterea giganților IT
Proiectul de norme propus de Comisia Europeană anul trecut face parte din demersul UE de a limita puterea Google, a platformei Meta și a altor giganți din domeniul social media, aparținând companiei Alphabet, și de a-i obliga să fie mai responsabili și mai transparenți, scrie Reuters.
Normele le impun giganților americani din domeniul tehnologiei să furnizeze mai multe date despre reclamele politice direcționate, cu amenzi de până la 4% din cifra lor de afaceri globală în cazul încălcărilor.
Parlamentarii au înăsprit unele dintre dispozițiile din proiectul Comisiei Europene și vor trebui acum să stabilească detaliile cu țările UE înainte ca regulamentul propus să devină lege.
„Numai datele cu caracter personal furnizate în mod explicit pentru publicitatea politică online pot fi utilizate de furnizorii de publicitate”, a precizat Parlamentul European. „Micro-targetarea, o strategie care utilizează datele despre consumatori și datele demografice pentru a identifica interesele unor persoane specifice, nu va fi, prin urmare, posibilă.”
Interdicție privind utilizarea datelor minorilor
Parlamentarii au susținut, de asemenea, o interdicție generală privind utilizarea datelor minorilor și interzicerea finanțării de către entități cu sediul în afara UE a publicității politice în UE.
Aceștia au propus înființarea unui depozit online pentru toate reclamele politice online și datele aferente, precum și posibilitatea de a aplica sancțiuni periodice pentru încălcări repetate. De asemenea, au propus ca furnizorii de servicii de publicitate de mari dimensiuni să fie obligați să își suspende serviciile pentru 15 zile în anumite cazuri.
YouTube a apreciat favorabil propunerilor legiuitorilor față de atribuțiile mult mai largi ale țărilor UE.
Grupul de lobby din domeniul tehnologiei CCIA a solicitat claritate în ceea ce privește definiția publicității politice și obligațiile proporționale.
Legiuitorul și avocatul pentru drepturile civile Patrick Breyer a declarat că Parlamentul ia poziție împotriva publicității politice bazate pe supraveghere.