"Recunoaştem că trebuie să intrăm într-o arenă competitivă şi nu doar exclusiv politică", a declarat Orsi într-un interviu pentru FT.
Unul dintre cei mai mari contractori din domeniul apărării din Europa îşi revizuieşte modul în care vinde şi stabileşte preţul la avionul de vânătoare ”Eurofighter Typhoon”, după semnalul de trezire dat de pierderea licitaţiei în valoare de 20 de miliarde de lire în India, în faţa companiei franceze Dassault.
Orsi este în discuţii cu Ian King, omologul său de la BAE Systems din Marea Britanie, care a lăsat să se înţeleagă în mod clar că ar fi dispus să coboare preţul avionului Typhoon pentru a recâştiga India. Consorţiul include, de asemenea, compania pan-europeană EADS, care reprezintă Spania şi Germania.
Cancelarul german Angela Merkel şi premierul britanic David Cameron au fost activi în vânzarea Typhoon, în timp ce eforturile considerabile ale fostului preşedinte Nicolas Sarkozy de a ajuta industria de apărare franceză au suscitat invidie printre rivalii europeni, potrivit FT.
Orsi spune însă că rolul guvernelor se va schimba şi că Typhoon trebuie să devină în primul rând atractiv din punct de vedere comercial înainte ca guvernele să se implice în ajutarea vânzării avionului, precum şi la instruirea şi schimburile de tehnologie care vin odată cu vânzarea.
Pierderea în luna ianuarie a celei mai valoroase licitaţii internaţionale existente vreodată privind avionul de vânătoare a fost un şoc pentru Eurofighter şi mai ales pentru politicienii ţărilor – Germania, Italia, Spania şi Marea Britanie – care au injectat miliarde în dezvoltare.
Mulţi au acordat Dassault puţine şanse, deoarece compania aerospaţială franceză nu a obţinut alte contracte la export, fapt care a generat zvonurile că producţia avionului de luptă ”Rafale” va fi întreruptă. Dar India a declarat că Rafale este o ofertă pur şi simplu mai competitivă. Potrivit FT, este posibil ca şi politica să fi jucat un rol, dar un indiciu privind cât de serios tratează Eurofighter preferinţa Indiei este faptul că consorţiul a început ulterior să-şi revizuiască în întregime modul de stabilire a preţului la avion.
În ultimii 20 de ani, companiile au beneficiat de luxul de a produce un avion şi de a dicta preţul. Acest lucru a convenit Germaniei, Marii Britanii, Italiei, Spaniei şi Austriei, toate primind o cotă a ocupării forţei de muncă şi a competenţelor care au venit odată cu proiectul. Dar aşa cum a arătat cazul Indiei, aceasta nu funcţionează pe piaţa de export.
Astăzi, în contextul unor bugete fiscale occidentale flexibile şi în condiţiile în care fiecare contractor se grăbeşte să-şi vândă marfa unor state bogate în petrol şi naţiuni în curs de dezvoltare, potenţialii clienţi se aşteaptă la un acord mult mai bun.
Companiile Eurofighter recurg acum la strategia opusă, în contextul în care toţi partenerii convin preţul, pe baza ofertei concurenţilor Eurofighter şi lucrează împreună pentru a realiza acest lucru.
"Când mergem pe piaţa deschisă, competitivitatea este esenţială, de aceea trebuie să ne reorganizăm", a spus Orsi. "Vom sta toţi în jurul mesei şi vom începe de la preţul concurenţial pentru a câştiga o competiţie, aşa cum facem în domeniul comercial, şi apoi ne întoarcem să vedem ce trebuie să facă fiecare companie în scopul de a obţine acest preţ competitiv", a adăugat el.
Orsi recunoaşte că o astfel de schimbare radicală ar putea fi o provocare. Partenerii Eurofighter, care sunt, de asemenea, concurenţi acerbi, vor trebui să stabilească un nivel mai mare de transparenţă, având încredere reciprocă legat de informaţii sensibile, precum costurile şi marjele. Ei vor trebui să accepte, de asemenea, unele pierderi în marje, în timp ce politicienii trebuie să joace "un rol foarte diferit atunci când produsul este eficient".
"Trebuie să abordăm aceste pieţe de export având o atitudine comercială, mai degrabă decât să se sugereze o viziune politică a unui produs", a subliniat Orsi.
Sursa: Agerpres