Așa este, un faliment de proporții nu ar putea să genereze decât Euroins, societatea de asigurări care a ocupat locul liderului, după vidul lăsat de City. Și există destule semne care ar putea indica acest lucru. 31% din dintre cei 7,4 milioane de români care au RCA sunt asigurați la Euroins, cu 10-12 procente sub cota de piață care a avut-o City.

Într-un material publicat anul trecut de economica.net se scria că Euroins gestioneaza cel mai mare număr de dosare de daună. Adică, peste 250.000 de dosare. Anual.

Apropo de semne, în mai anul trecut, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.), care are în componență și circa 1.500 de service-uri, acuza Euroins că plătește doar 10% din daune luând-o astfel pe urmele City.

„Euroins o ia pe urmele City Insurance: achită chiar şi sub 10% din despăgubirile datorate legal păgubitului, are mii de reclamaţii la ASF şi zeci de mii de procese în instanţă pe care le pierde şi totuşi, refuză plata daunelor…

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) constată că din nou nu se autosesizează nicio instituţie a statului, după ce Euroins pretinde că ar achita despăgubirile de daună în 5 zile de la depunerea cererii de plată, la fel cum proceda City Insurance”, susținea, într-un comunicat, COTAR.

Amenzi grase

Lucrurile nu stau chiar așa, pentru că, din februarie 2020 până la sfârșitul lui ianuarie 2023, Euroins a primit de la ASF 26 de amenzi în cuantum total de 16.059.898 lei. Amenzile au fost emise în urma a 17 acțiuni de control (din toate cele trei tipuri practicate, respectiv periodic, inopinat, permanent).

Majoritatea acestora sunt date pentru plata despăgubirilor RCA cu întârziere, neplata penalităților, constatarea daunelor RCA cu întârziere, subevaluarea rezervei de daună avizată, transmiterea cu întârziere a inventarului dosarelor de daune, dar și pentru nedeținerea de fonduri proprii eligibile care să acopere SCR și MCR.

Spre exemplu, ASF a descoperit că Euroins Asigurări nu avea, în februarie 2022, garanțiile bancare care să-i permită să achite dosarele de daune din perioada anului 2020-2022…

Pare inevitabil

Acest ultim motiv de amendă din partea ASF ne cam dă de gândit pentru că este în flagrantă contradicție cu legea în vigoare despre care am vorbit pe larg mai sus. Acesta, dublat de faptul că societatea a respins mii de dosare de despăgubiri fără să să le verifice, sugerează un comportament nu tocmai cușer.

Potrivit legii, când o firmă de asigurări respinge dosare de daune, asiguratul se poate adresa instanței. Firma e nevoită să aibă lichidități pentru eventuala plată a sentințelor defavorabile. Dacă un client nu știe că dosarul i-a fost respins, el nu ajunge în instanță, ceea ce face ca ASF, la momentul unui control, să nu știe numărul de litigii, deci nu poate obliga societatea să își recalculeze  lichiditățile.

Dacă mai punem și cele două plângeri penale pe numele Euroins (și a întregii sale conduceri) depuse la Parchet de către ASF (despre care a scris și Libertatea) pentru că modifică indicatorii de solvabilitate, avem o imagine destul de completă a unui viitor dezastru.

Noile prețuri RCA

Cea mai ieftină poliță RCA, conform ASF, o vor plăti proprietarii de mașini cu vârste cuprinse între 51 și 60 de ani și care au un autovehicul cu o capacitate cilindrică mai mică de 1.200 de centimetri cubi. Ei vor trebui să achite 1.006 lei.

Cel mai mult vor plăti tinerii sub 30 de ani care au o mașină cu un motor de peste 2.500 de centimetri cubi. Pentru aceștia, prețul este de 4.709 lei.

În funcție de vârsta șoferului sunt diferențe semnificative și la polițele RCA pentru mașini electrice, valorile fiind cuprinse între 1.397 și 2.742 de lei. Atenție, însă, tarifele de referință ale Autorității de Supraveghere Financiară pentru persoane fizice nu reprezintă tarife la care sunt încheiate polițele RCA în piață.