Acordul interguvernamental pentru construcţia gazoductului Trans-Anatolian (Tanap), cu o lungime de 2000 de kilometri, care va face legătura între frontiera Turciei cu Azerbaidjan şi graniţa Turciei cu Bulgaria, a fost semnat ieri de autorităţile celor două state implicate în proiect.
Proiectul presupune transportul gazelor naturale din zăcământul Shah Deniz II din Azerbaidjan către Europa. Capacitatea gazoductului este proiectată iniţial pentru transportul a 16 miliarde de metri cubi pe an (6 miliarde de metri pentru Turcia si 10 miliarde de metri cubi pentru restul Europei) pentru ca, pe viitor, acesta să ajungă la o capacitate de 30 de miliarde de metri cubi şi apoi de 60 miliarde de metri cubi. Valoarea investiţiei implementării proiectului TANAP este estimată la peste 20 de miliarde de dolari, informează compania azeră Socar.
“Acordul, semnat ieri de Preşedintele Azerbaidjan, Ilham Aliev, şi prim-minstrul Turciei, Tayyp Erdogan, reprezintă punerea în aplicare a memorandumului de înţelegere încheiat între cele două state la sfârşitul anului trecut. Proiectul TANAP reprezintă calea prin care resurse importante de gaze naturale din Azerbaidjan ajung pe pieţele europene. Proiectul TANAP este în acelaşi timp unul care vine să crească securitatea energetică a Europei prin diversificarea resurselor de gaze naturale” declară Hamza Karimov, CEO Socar România.
Conform acordului interguvernamental parfat între Turcia şi Azerbaidjan, Turcia are o participaţie de 20% în proiectul TANAP, în timp ce compania petrolieră azeră Socar deţine o participaţie de 80%.
Ce se întâmplă cu Nabucco
Gazoductul Nabucco, cu o lungime de aproape 3.900 de kilometri, urma să transporte în Europa peste 40 de miliarde de metri cubi de gaze pe an, pentru a reduce dependenţa de importurile din Rusia. Costurile Nabucco au fost estimate la peste 12 miliarde de dolari. Nabucco se dorea a fi un proiect concurent celui dezovoltat de concernul rusesc Gazprom. De altfel, reprezentanţii companiei ruseşti au spus încă de la prezentarea proiectului Nabucco că un astfel de proiect nu poate fi realizat fără Gazprom.
După mai bine de şapte ani de promisiuni, compania de proiect al Nabucco, în care este implicată şi compania Transgaz (România), a decis să reducă proiectul cu aproape două treimi, dar cea mai mare provocare rămâne identificarea resurselor de gaze naturale. Astfel, a fost propus Nabucco West, care vizează transportul gazelor naturale din regiunea caspică, începând de la graniţa dintre Bulgaria şi Turcia până la Baumgarten (Austria). Noua variantă de conductă are o lungime de 1.300 kilometri, adică doar o treime din proiectul iniţial. Proiectul Nabucco este dezvoltat de consorţiul Nabucco Gas Pipeline International, din care fac parte companiile Transgaz Mediaş, OMV (Austria), MOL (Ungaria), Bulgargaz (Bulgaria), Botas (Turcia) şi RWE (Germania). Gazoductul va transporta gazele extrase din Asia Centrală şi va străbate Turcia, Bulgaria, România, Ungaria şi Austria.
Comisarul european pentru energie, Günther Oettinger, a afirmat că planul iniţial al Nabucco a devenit mai puţin atractiv, deoarece construcţia acesui gazoduct ar fi durat prea mult, în condiţiile creşterii costurilor de construire şi a faptului că paricipanţii la acest proiect "nu mai au capacitatea de acum câţiva ani".
"Este totuna ce nume va purta copilul. Esenţială este posibilitatea aducerii gazelor naturale din regiunea Mării Caspice în Europa", a declarat Günther Oettinger, într-un interviu acordat cotidianului Der Standard şi citat de Rador.
Concernul Nabucco a înaintat în luna mai consorţiului azer Shah Deniz II propunerea de construire a gazoductului Nabucco West. Zăcămintele de gaze de la Shah Deniz II se află în Marea Caspică. Răspunsul consorţiului Shah Deniz II privind construcţia conductei Nabucco West este aşteptat până la finalul lunii iunie, a anunţat, în urmă cu două săptămâni, managing director Nabucco Gas Pipeline International (NIC), Reinhard Mitschek, într-o conferinţă de presă telefonică. “Am înaintat o propunere competitivă şi cuprinzătoare, care constituie o soluţie avantajoasă atât pentru acţionarii noştri cât şi pentru furnizori. Oferta cuprinde detalii privind proiectul, descrierea rutelor, surselor de alimentare, modele de finanţare. Este o ofertă completă. În următoarea perioadă vom avea întâlniri cu reprezentanţii consorţiului, iar la finalul lunii iunie aşteptăm o decizie pozitivă pentru proiect”, a afirmat Reinhard Mitschek.
Doar că un răspuns favorabil din partea azerilor nu înseamnă obligatoriu că va fi pus în practică gazoductul Nabucco West. Comisarul european pentru energie şi-a exprimat opinia că important este să existe contracte asigurate juridic cu cei care extrag gazele naturale, iar prin ce conductă vor fi aduse aceste gaze este o chestiune secundară. În acest caz, autorităţile de la Bruxelles consideră acceptabilă soluţia ca societatea de stat azeră Socar să aducă gazele naturale până la graniţa turco-bulgară, în colaborare cu partenerii turci, "iar de acolo va începe ori gazoductul Nabucco West, ori conducta SEEP (South East Europe Pipeline)", a adăugat Günther Oettinger, care a acentuat că esenţială este asigurarea unei cantităţi corespunzătoare de gaze şi existenţa unor contracte a căror respectare să poată fi urmărită, informează Rador.
Gazoductul SEEP, care este un proiect al companiei petroliere britanice BP, ar urma să aibă un traseu similar cu cel al conductei Nabucco West şi ar urma să aducă gazele naturale în Austria, de la graniţa turco-bulgară, prin Bulgaria, România şi Ungaria. Comisarul european pentru energie şi-a exprimat opinia că va mai dura chiar şi un an până să fie adoptată o decizie finală cu privire la care din aceste două gazoducte va transporta gazele spre Europa.
Pentru aducerea în Europa a gazelor naturale din câmpul de extracţie Sah Deniz II concurează proiectele Nabucco, SEEP şi TAP (Trans Adriatic Pipeline).