”Europa a devenit o groapă de gunoi pentru motorină. Am putea ajunge în situaţia în care nu mai avem capacităţi onshore de stocare şi aceste nave vor deveni capacităţi de stocare offshore”, a declarat Ehsan Ul-Haq, analist la KBC Energy Economics.
Europa este o destinaţie normală pentru motorină deoarece, istoric, rafinăriile sale nu au produs o cantitate suficientă. Anul trecut rafinăriile din Europa au accelerat procesarea ţiţeiului în produse distilate, cum este motorina, pentru că preţul petrolului a înregistrat o scădere semnificativă. În prezent însă a apărut un surplus în statele OECD din Europa, estimat de Agenţia Internaţională a Energiei la 87 milioane de barili.
Ehsan Ul-Haq crede că deşi Europa are un surplus de motorină traderii vor continua să-şi direcţioneze navele spre vechiul continent deoarece consideră că regiunea va absorbi eventual acest excedent de combustibil.
În prezent traderii independenţi au în tancurile de depozitare din Amsterdam, Roterdam şi Anvers o cantitate de aproximativ 3,6 milioane tone de motorină, cea mai mare cantitate înregistrată pentru această perioadă a anului după 2008. Dacă această cantitate va fi livrată în Europa ar fi echivalentă cu două zile de importuri, susţine Steve Sawyer, analist la firma londoneză FGE.
”Ultimul lucru de care are nevoie Europa acum este alte două milioane de barili de produse distilate. Preţurile produselor distilate în Europa vor trece printr-o perioadă dificilă în vară. Ele sunt deja scăzute dar ar putea foarte uşor să coboare şi mai mult”, a avertizat Steve Sawyer.
Cotaţia petrolului a scăzut luni cu 6%, după ce statele membre OPEC şi non OPEC nu au reuşit să ajungă la un acord privind îngheţarea producţiei de ţiţei la reuniunea de la Doha. (Sursa: Agerpres)