„Excluzând eventuale evenimente economice neprevăzute, ne așteptăm la o continuă creștere pentru producătorii de componente auto din Europa Centrală și de Est”, consideră Lars Stolz, partener în cadrul companiei de consultanță Oliver Wyman. Conform acestuia, furnizorii marilor producători auto amplasați în zonă ar putea evolua chiar mai rapid decât producția de autovehicule al cărui ritm prognozat de creștere este de circa 7% – 8% anual. Surprinzătoare pentru mulți dintre cei care se grăbesc să anunțe relocarea uzinelor din ECE către alte state asiatice sau nord-africane, această declarație este întărită de opinia lui Roch Thaller, vicepreședinte al Johnson Controls. Conform oficialului, „piața auto din ECE arată încă o creștere dinamică și noi vedem încă un potențial enorm în acestă zonă”.
Și dacă tot nu este de ajuns pentru a stopa speculațiile nefondate, cifrele și faptele sunt cele care ar trebui să susțină ipoteza conform căreia, în ciuda unor investiții masive în state din Asia și Africa de Nord, industria auto va rămâne puternic ancorată în ECE. În primul rând, rapoartele anuale ale Organizației Internaționale a Constructorilor de Autovehicule (OICA), demonstrează că, în plină criză, producția din această zonă a crescut. Astfel, dacă în 2008 erau produse aici 3.115.288 de automobile, anul trecut numărul acestora a urcat la 3.265.979. De asemenea, teza mai veche conform căreia atâta timp cât parcul auto este subdimensionat există puternice perspective de creștere, rămâne valabilă. În România, densitatea este doar ceva mai mare de 200 de mașini pentru 1.000 de locuitori. În Ungaria și Slovacia aceasta urcă la circa 300 de mașini / 1.000 de locuitori. Asta în timp ce în Europa Occidentală există cel puțin 470 de mașini pentru fiecare 1.000 de locuitori. Același lucru se remarcă și în cazul vechimii parcului auto. În vestul continentului vechimea medie se menține la 8,2 ani în timp ce în partea estică aceasta este de circa 11 ani. „Unul dintre motivele pentru care piața din ECE continuă să crească este relativa lipsă de mașini cu vechimi reduse de pe piața second-hand”, se arată într-un raport al UK’s British Car Auctions.
Trecând de la cifre la fapte, este demn de luat în seamă că producătorul de componente Johnson Controls tocmai a deschis două noi fabrici în ECE. Una care să sprijine activitatea uzinei Mercedes-Benz din Ungaria – „la fel de nouă” – și alta pentru uzina Ford de la Craiova. Și investiția Robert Bosch de la Cluj care va depăși, doar în prima fază, 77 de milioane de euro, trebuie pusă la socoteală, precum și anunțata extindere în regiune a grupului Continental. Nu trebuie uitate nici cele 12 milioane de euro investite de Kirchhoff Automotive la Craiova și nici deschiderea uzinei IAC de la Balș. Și acestea sunt doar câteva dintre cele mai recente investiții derulate de producătorii de componente auto în Europa Centrală și de Est.
În afara României și Ungariei, care sunt favorizate de amplasarea uzinelor Ford și Mercedes-Benz, un alt stat care devine tot mai des căutat de producătorii de componente auto este Serbia. Apropiata accedere în structurile Uniunii Europene, precum și costurile reduse cu forța de muncă, dar mai ales ajutoarele oferite de stat atrag în această țară tot mai multe companii. Bosch va deschide anul viitor, lângă Belgrad, o fabrică pentru ștergătoare auto, Magna Seating, o divizie a Magna International, deschide o uzină în nordul Serbiei care va deveni complet operațională până în 2015. La fel și ContiTech, o divizie a grupului Continental, care va investi într-o unitate de producție tot în partea de nord a țării.
Desigur, nu toate țările din regiune vor avea de câștigat la fel din „goana către est” a producătorilor de mașini și componente. Ca și acum câțiva ani când acest fenomen a prins amploare, multe depind de infrastructură, de legislație și de cooperarea guvernelor. „Este avantajos să îți construiești mașinile aproape de piața pe care vor fi vândute”, consideră Hans Schep, șeful zonal al diviziei de marketing și vânzări de la Ford. Având în vedere că B-Max, modelul a cărui producție la Craiova va începe oficial săptămâna viitoare, este destinat în special piețelor din Europa Occidentală, apropierea României de aceste piețe este unul dintre elementele care au favorizat țara în detrimentul altor state mai îndepărtate. Desigur, scăderea vânzărilor de automobile din țara noastră, odată cu cele din întreaga regiune, are și ea o importanță în decizia unor producători de a se amplasa aici. Doar că reculul vânzărilor din ECE pare a se apropia de sfârșit. Cel puțin aceasta este opinia lui Vassilios Dais, director regional al companiei de consultanță JATO Dynamics. „Anul acesta vom vedea o stagnare sau un mic declin, însă în 2013 vom avea parte de o reacție pozitivă a piețelor”, a declarat acesta pentru ANE.
Europa Centrală și de Est rămâne un El Dorado pentru industria auto
20 iunie 2012, 10:15
Ultima modificare în 20 iunie 2012, 13:15
Parcul auto mic și îmbătrânit, salariile reduse și forța de muncă bine pregătită sunt principalele elemente care încă îi atrag pe investitori în Europa Centrală și de Est (ECE). Industria auto este tot mai bine reprezentată în regiune, iar perspectivele, în ciuda multor declarații sforăitoare, sunt încă pozitive.
Etichete: bosch,
componente auto,
continental,
craiova,
ford,
furnizori,
Johnson Controls,
masini,
serbia,
ungaria
Publicat in categoriile: Știri de ultimă oră
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Știri de ultimă oră
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- Americanii au donat aproape 300 miliarde de dolari în 2011
- Premierul irakian se teme de un război pentru petrol în ţara sa
- „Companiile de stat generează foarte mulţi bani”
- Vulpescu (Hidroelectrica): Insolvenţa urmăreşte reorganizarea unei societăţi fără lichidităţi
- BENZINA se ieftinește DIN NOU!
- Clienții de rent a car cresc cu 30% cifra de afaceri a Sixt România
- Bosch a produs cinci milioane de demaroare pentru sistemele Start/Stop
- Încep negocierile cu OMV pentru controlul preţului benzinei
- EXCLUSIV Slovacul care a “vândut” un sfert de milion de pensii în România
- În ce stadiu este privatizarea Tarom