Ceremonia de lansare a postului de radio Europa FM a devenit i istorie. Ceea ce conteaza acum, ca si i cazul celorlalte posturi cu mari ambitii, este audienta. Sondajele furnizate de serviciul Audimas arata ca Europa FM a reusit sa ajunga dupa sase saptamini de la lansare la o cota de piata la nivel national de 3,6%. in prime-time (intervalul orar 7 -13) cota sa de piata a atins 3,3 procente i ultima saptamina a lunii iunie. Poate ca aceste cifre nu spun foarte multe lucruri despre intrarea pe piata radio a postului Europa FM. Poate ca ne-am grabit sa analizam primele sase saptamini de viata. O dovada de itelepciune ar fi fost sa lasam sa mai treaca trei-patru luni, ca abia atunci sa vedem cum si-a facut loc i peisaj. Dar miza e prea mare ca sa ne ifrinam curiozitatea, iar ceea ce ne-a interesat a fost pur si simplu startul Europei. Revenind la datele Audimas, sa mai amintim ca i prima saptamina de emisie, audienta neta a Europei la nivel national (numarul de persoane diferite care au ascultat postul de radio cel putin un sfert de ora) a fost de 56.700. Aceasta a atins la sfirsitul intervalului studiat 349.000 de persoane.
A fost lansarea Europei un succes? Se putea obtine o cota de piata mai mare? Dupa investitiile facute i Europa FM, am fi avut pretentia unei „explozii cu artificii” i peisajul radio. Desi statia nu are un concurent de aceeasi talie, am fi dorit ca Actualitatile, de exemplu, sa se clatine i audienta, reteaua Contact si Pro FM sa tremure de frica acestui urias. Sa renuntam, totusi, la divagatii!
Radio Actualitati nu s-a clatinat
Petru Berteanu, directorul executiv al postului, afirma ca datele de audienta din primele sase saptamini se iscriu i graficele stabilite. Dintre cele doua variante posibile de lansare, un „boom” marcat de curiozitate si descoperirea fidelizarea treptata a ascultatorilor, conducerea Europei a ales-o pe cea din urma. „Postul este descoperit treptat. Pentru noi, la trei luni de la lansare e mai putin importanta situatia la un anume moment, fata de dinamica generala pe toata perioada. Suntem nr. 2 i ceea ce priveste ascultatorii cu studii superioare si majoritatea publicului nostru este activ.”, ne-a declarat Petru Berteanu. La 5 august, sondajele Audimas indicau 376.000 de ascultatori si o cota de piata (market share) de 3,9%.
Posturile consacrate (Pro FM, Contact, Radio 21) ne obisnuisera cu campanii de promovare si relansare agresive si „zbuciumate”, conform publicului tinta vizat. in cazul Europei, campania a fost linistita. Berteanu precizeaza: „Campania a fost conceputa i doua etape: una la iceputul vacantei de vara si cea de-a doua i septembrie.” Prima a avut drept scop anuntarea existentei postului si a avut suport panotajul national, presa scrisa (nationala si locala) si actiunile de publicitate neconventionala (BTL). Este evident ca punctul forte al acestei etape l-au constituit evenimentele BTL. Cea de-a doua etapa se va desfasura pe panotaj, presa scrisa si televiziune. „Campania din septembrie va fi mai puternica”, ne asigura Petru Berteanu.
Pe cine a atacat Europa FM? in cele sase saptamini analizate, cota de piata a Actualitatilor a oscilat i jurul a 33 de procente. Constante au fost cotele de piata ale programelor Contact, Pro FM si ale studiourilor teritoriale ale Radiodifuziunii. Acestea din urma aveau i saptamina 25 iunie – 1 iulie o cota de piata de 17,8%, o cifra foarte buna. Scaderea vizibila a cotei de piata au iregistrat-o posturile locale FM. Astfel, de la o cota de 25,4% i saptamina 21-27 mai, acestea au ajuns la sfirsitul lui iunie la 22,3% pe national. inclinam sa credem ca aceste posturi sunt primele victime ale Europei FM.
in graficul prezentat pe baza datelor Audimas lipsesc posturile Uniplus, Tineret, Antena Satelor. Audienta neta a retelei Uniplus s-a rotit i jurul valorii de 350.000 de ascultatori, ajungind i saptamina 25 iunie – 1 iulie la o cota de piata de 1,3%. L