Europa importă petrol rusesc, în ciuda restricțiilor. Cum s-a ajuns aici

petrol

SURSA FOTO: Dreamstime

Europa importă petrol rusesc, chiar dacă au fost impuse restricții pe fondul războiului din Ucraina. Un studiu recent a scos la iveală cum s-a ajuns în această situație.

Europa importă petrol rusesc

Cu un an în urmă, Uniunea Europeană a impus o interdicție semnificativă asupra importurilor de petrol rusesc. Noile date furnizate de firma de analiză Kpler dezvăluie o tendință surprinzătoare.

Europa, în ciuda restricțiilor impuse Moscovei, importă cantități semnificative de motorină din India, un important cumpărător de petrol rusesc.

Conform datelor Kpler, importurile de motorină ale Europei din India au atins un nivel record de peste 305.000 de barili pe zi în luna noiembrie. Astfel, luna aceasta, a marcat cel mai înalt nivel din ianuarie 2017.

Creșterea semnificativă ridică semne de întrebare privind eficacitatea embargoului impus Rusiei. De altfel, ea reflectă schimbări fundamentale în tranzacțiile globale cu petrol.

Printre furnizorii notabili de motorină se numără firma Nayara Energy Ltd., cu sediul în Mumbai. Aceasta a exportat, doar în 2023, aproximativ 60% din țițeiul său din Rusia. Avem apoi firma Reliance Industries Ltd., cel mai important furnizor european de motorină din India. Și el a importat peste o treime din țițeiul său din Rusia.

Rusia, principalul furnizor de motorină pentru Europa

Anul trecut, Rusia era principalul furnizor de motorină pentru Europa. Interdicțiile impuse de Uniunea Europeană privind importurile de țiței rusesc au provocat o schimbare rapidă în dinamica pieței.

Cu toate acestea, India a devenit acum un actor cheie în eforturile Europei de a compensa deficitul de aprovizionare.

Deși Europa a încercat să obțină motorină din alte surse, India a contribuit semnificativ la umplerea golului creat de întreruperea importurilor din Rusia.

SURSA FOTO: Dreamstime

India are avantaje pe piața europeană

Viktor Katona, analist șef la Kpler, spune că aceste companii de rafinărie din India au cumpărat 1,6 – 1,8 milioane de barili de țiței rusesc pe zi. În acest context, s-a creeat un avantaj competitiv semnificativ pe piața europeană.

Mișcarea a contribuit la consolidarea poziției Indiei ca un furnizor cheie de motorină pentru Europa, unde cererea pentru acest combustibil rămâne ridicată.

Schimbarea în tranzacțiile cu petrol subliniază complexitatea și dinamica fluxurilor globale de energie, precum și adaptabilitatea pieței la schimbările politice și economice majore.

Importurile UE de produse energetice au continuat să scadă

După o creștere puternică a importurilor de energie în UE între 2021 și 2022, scenariul este diferit în 2023, cu o scădere a importurilor pentru al doilea trimestru consecutiv în comparație cu aceeași perioadă a anului precedent.

În al doilea trimestru din 2023, comparativ cu același trimestru din 2022, importurile din UE au scăzut cu 39,4% în termeni de valoare și cu 11,3% în termeni de masă netă (greutate exprimată în tone). Aceste rezultate urmează unor scăderi de 26,5% și, respectiv, 6,1%, în primul trimestru al acestui an, arată Comisia Europeană.