„Nu este prea târziu pentru a reduce decalajul față de Statele Unite, Coreea de Sud și China”, au spus reprezentanții Mesei Rotunde Europene pentru Industrie, într-un raport publicat vineri, „dar este urgent să se ia măsuri pentru a remedia acest decalaj”.
Masa rotundă formată din 55 de membri, cunoscută sub numele de ERT, include producători auto de renume precum Daimler AG și BMW AG, mari companii petroliere precum BP PLC și Royal Dutch Shell PLC, companii farmaceutice ca AstraZeneca PLC și Merck KGaA, precum și Ericsson AB din Suedia și Nokia Corp. din Finlanda, care se numără printre cei mai avansați și experimentați producători de sisteme de comunicații mobile din lume.
Deși multe tehnologii de ultimă generație 5G sunt încă în curs de dezvoltare, mai multe țări din întreaga lume au început anul trecut să construiască rețele. Noile sisteme vor oferi nu doar conexiuni semnificativ mai rapide, ci și fluxuri uriașe de date, care vor permite vehiculelor să circule fără șofer, vor permite funcționarea aparatelor inteligente și rețele de Internetul Lucrurilor (IoT) care ar putea conecta în cele din urmă consumatorii la fabricile care generează produse la comandă.
„Europa are multe puncte forte în sectorul industrial, care pot sta la baza implementării 5G”, a declarat Martin Lundstedt, director executiv al producătorului suedez de camioane Volvo AB și președinte al comitetului ERT pentru transformarea digitală. „Trebuie să ne descurcăm mai bine”.
Timpul îndelungat de implementare a 5G în Europa se adaugă performanței inferioare a continentului în ceea ce privește implementarea rețelelor 4G, a precizat ERT. Aproximativ 70% dintre abonații europeni de telefonie mobilă au folosit rețelele 4G anul trecut, comparativ cu aproximativ 90% în SUA, China și Coreea de Sud.
Grupul a spus că mai mult de jumătate din cele 27 de țări membre ale Uniunii Europene nu au lansat încă servicii comerciale 5G, în timp ce în Coreea de Sud și SUA serviciile inițiale erau disponibile deja de anul trecut.
Un factor care încetinește lansarea 5G este că multe țări europene nu au alocat încă lățime de bandă suficientă si nici autorizații de planificare și construcție pentru turnurile celulare, a constatat grupul. În timp ce disponibilitatea spectrului radio nu este o problemă, deoarece sistemele nu sunt încă în vigoare, la problemele din jurul său s-au adăugat incertitudinea și dificultățile de planificare.
Disponibilitatea spectrului este „un domeniu în care Europa se dovedește slabă în comparație cu concurenții internaționali”, a spus ERT.
Europa a fost pionierul primelor generații de comunicații digital-celulare și a fost un lider mondial în trecerea de la rețelele analogice la cele digitale în anii ’90. Majoritatea primilor giganți ai telefoniei erau europeni, inclusiv Nokia și Ericsson, care au părăsit piața după ce smartphone-urile au preluat acest sector.
Acum cele două companii se luptă în principal cu Huawei Technologies Co. din China și cu Samsung Electronics Co. din Coreea de Sud pentru a construi rețele 5G la nivel mondial. SUA și mai multe țări europene au restricționat utilizarea echipamentelor Huawei din cauza luptelor politice în creștere dintre Washington și Beijing.
Oficialii UE și mulți lideri naționali europeni au încurajat implementarea rapidă și extinsă a rețelelor 5G pentru a stimula industriile europene. În schimb, întârzierile de publicare a reglementărilor, combinate cu opoziția locală față de construirea antenelor 5G în multe locații, au încetinit procesul.
articol realizat cu sprijinul Huawei Romania