Cei 34 de semnatari (platforme, companii de tehnologie și societatea civilă) au urmat orientările Comisiei din 2021 și au ținut cont de lecțiile învățate din criza COVID-19 și din războiul de agresiune al Rusiei în Ucraina.

Codul se bazează pe primul Cod de practici din 2018, care a fost recunoscut pe scară largă ca fiind un cadru de pionierat la nivel mondial. Noul cod stabilește angajamente extinse și precise din partea platformelor și a industriei în vederea combaterii dezinformării și marchează un alt pas important pentru un mediu online mai transparent, mai sigur și mai demn de încredere.

„Acest nou cod privind combaterea dezinformării intervine în contextul în care Rusia se foloseşte de arma dezinformării ca parte integrantă a agresiunii sale armate împotriva Ucrainei, iar democraţia este ţinta unor atacuri care capătă diverse alte forme. Acum am primit angajamente foarte ferme cu privire la reducerea impactului dezinformării online şi dispunem de instrumente mult mai solide pentru a stabili în ce măsură angajamentele sunt puse în aplicare în întreaga UE şi în toate limbile sale. De asemenea, utilizatorii vor dispune de instrumente mai bune pentru a semnala dezinformarea şi pentru a înţelege ceea ce văd. Noul cod va reduce şi factorii financiari care stimulează diseminarea dezinformării şi va facilita accesul cercetătorilor la datele platformelor.”, a declarat Vera Jourova, vicepreşedinta pentru valori şi transparenţă, potrivit unui comunicat al Comisiei Europene. 

„Dezinformarea este o formă de invazie a spațiului nostru digital, cu un impact tangibil asupra vieții noastre de zi cu zi. Platformele online trebuie să acționeze mult mai ferm, în special în ceea ce privește problema finanțării. Răspândirea dezinformării nu ar trebui să aducă nimănui nici măcar un euro. Pentru a fi credibil, noul Cod de bune practici va fi susținut de ASD – inclusiv pentru sancțiuni disuasive severe. Platformele foarte mari care încalcă în mod repetat codul și nu aplică în mod corespunzător măsurile de reducere a riscurilor riscă amenzi de până la 6% din cifra lor de afaceri globală.”, a spus șiThierry Breton, comisarul pentru piața internă.

Împreună cu Legea privind serviciile digitale, convenită recent, și cu viitoarea legislație privind transparența și direcționarea publicității politice, codul de bune practici consolidat reprezintă o parte esențială a setului de instrumente al Comisiei pentru combaterea răspândirii dezinformării în UE.

Meta, Google, Twitter, TikTok și Microsoft au semnat codul de bune practici

Printre cei 34 de semnatari se numără platforme online majore, în special Meta, Google, Twitter, TikTok și Microsoft, precum și o serie de platforme mai mici, cum ar fi cele privind industria publicității online, companiile de tehnologie publicitară sau care oferă expertiză și soluții specifice pentru combaterea dezinformării.

Codul consolidat urmărește să remedieze deficiențele codului anterior, cu angajamente și măsuri mai puternice și mai granulare, care se bazează pe lecțiile operaționale învățate în ultimii ani.

Ce prevede noul cod

În mod concret, noul cod conține angajamente privind:

  • lărgirea participării: codul nu se adresează doar marilor platforme, ci implică și o varietate de platforme diverse cu rol în atenuarea răspândirii dezinformării, iar mai mulți semnatari sunt bineveniți să se alăture;
  • reducerea stimulentelor financiare pentru răspândirea dezinformării, prin asigurarea faptului că cei care transmit informații false nu beneficiază de venituri din publicitate;
  • să combată noile comportamente de manipulare, cum ar fi conturile false, roboții sau falsurile rău intenționate care răspândesc dezinformarea;
  • să le ofere utilizatorilor instrumente mai bune pentru a recunoaște, înțelege și semnala dezinformarea;
    să extindă verificarea faptelor în toate țările UE și în toate limbile sale, asigurându-se în același timp că verificatorii de fapte
  • sunt recompensați în mod echitabil pentru munca lor;
  • să asigure transparența publicității politice, permițând utilizatorilor să recunoască cu ușurință reclamele politice datorită unei mai bune etichetări și a informațiilor privind sponsorii, cheltuielile și perioada de afișare;
  • să sprijine mai bine cercetătorii, oferindu-le un acces mai bun la datele platformelor;
  • să își evalueze propriul impact printr-un cadru de monitorizare solid și prin raportarea periodică de către platforme cu privire la modul în care acestea își pun în aplicare angajamentele;
  • să înființeze un centru de transparență și un grup operativ pentru o privire de ansamblu ușoară și transparentă asupra punerii în aplicare a codului, menținându-l pregătit pentru viitor și adaptat la scop.

În cele din urmă, codul își propune să fie recunoscut ca un cod de conduită în temeiul Legii privind serviciile digitale, pentru a reduce riscurile care decurg din dezinformare pentru platformele online foarte mari.

Context

Codul de bune practici privind dezinformarea din 2018 a reunit companiile din industrie pentru a se angaja în mod voluntar să contracareze dezinformarea. Aflat în centrul strategiei UE de combatere a dezinformării, codul s-a dovedit a fi un instrument eficient pentru a limita răspândirea dezinformării online, inclusiv în perioadele electorale și pentru a răspunde rapid la crize, cum ar fi pandemia de coronavirus și războiul din Ucraina.

În urma evaluării Comisiei privind prima perioadă de punere în aplicare a acestuia, Comisia a publicat în mai 2021 orientări detaliate privind modul în care ar trebui consolidat codul, solicitând să abordeze deficiențele codului din 2018, propunând soluții pentru a-l face mai eficace.

Semnatarii Codului din 2018 și o gamă largă de potențiali semnatari implicați în reformularea angajamentelor și a măsurilor au colaborat pentru a se asigura că versiunea consolidată a Codului este adecvată pentru a aborda noile provocări importante pe care dezinformarea le ridică societăților noastre.

Etapele următoare

Semnatarii vor avea la dispoziție 6 luni pentru a pune în aplicare angajamentele și măsurile la care au aderat. La începutul anului 2023, acestea vor prezenta Comisiei primele rapoarte de punere în aplicare.

Ținând cont de consultanța de specialitate și de sprijinul acordat de Grupul european al autorităților de reglementare în domeniul serviciilor media audiovizuale (ERGA) și de Observatorul european pentru media digitale (EDMO), Comisia va evalua periodic progresele înregistrate în punerea în aplicare a codului, pe baza rapoartelor calitative și cantitative granulare așteptate de la semnatari.

Grupul operativ înființat va monitoriza, revizui și adapta angajamentele în funcție de evoluțiile tehnologice, societale, de piață și legislative. Astăzi, grupul operativ a avut deja prima reuniune de lansare. Acesta se va reuni în funcție de necesități și cel puțin o dată la 6 luni.