Accentul se va pune pe proiectele venite din partea regiunilor si zonelor care au nevoie de asistenta in mod prioritar, adica proiecte intocmite de cei care cunosc cel mai bine oportunitatile si restrictiile locale.
Este, intr-adevar, un lucru inedit pentru Romania, acest exercitiu democratic de programare a dezvoltarii implicand spatial cooperarea intre factori la nivel local, regional si central pentru realizarea unor obiective esalonate in timp: prioritati strategice (2000-2006), prioritati pe termen mediu (2000-2002) si pe termen scurt (anul 2000).
Euro pentru agricultura
In domeniul agriculturii, pe termen scurt, se are in vedere:
l alinierea legislatiei veterinare si fitosanitare
l modernizarea normelor de inspectie pentru a fi adecvate viitoarelor granite ale Uniunii Europene
l recenzarea animalelor intr-un sistem permanent
l stabilirea contaminarii reziduale a produselor agricole cu pesticide
l instituirea unui sistem legal de urmarire a fenomenului
l instituirea unui registru viticol cu supravegherea parametrilor calitativi.
Pe termen mediu se are in vedere:
l dezvoltarea structurilor administrative si mecanismelor manageriale pentru aplicarea politicii agricole comunitare (monitorizarea pietelor agricole
l aplicarea masurilor de dezvoltare rurala si restructurare
l infiintarea institutiilor si mecanismelor de control)
l intarirea controlului produselor alimentare si modernizarea fabricatiei lor in conformitate cu standardele de igiena si sanatate publica comunitare
l tratarea reziduurilor animale si celor provenite din prelucrarea carnii si laptelui potrivit unor programe speciale
l implementarea unui sistem de control de calitate prin selectie statistica
l dezvoltarea capacitatii de introducere si aplicare a unor politici comune in domeniul pescuitului.
Finantarea proiectelor agricole a fost prevazuta in Programul National de Dezvoltare sa se faca la nivel de circa un miliard euro pe termen mijlociu, din care aproximativ 42% din fonduri SAPARD, 15% din fonduri bugetare si 43% din surse private.
Transporturi moderne
Un alt sector foarte bine reprezentat in programele de aderare este „Transporturile si infrastructura transporturilor”. In acest domeniu se propune alinierea transporturilor maritime, aeriene, feroviare si rutiere la acquis-ul comunitar (norme juridice, economice, sociale s.a.m.d), cu cerinte specifice fata de siguranta traficului in transportul aerian si de marfuri, cel al apelor interioare – nave fluviale, precum si in ce priveste tarifele.
Prin Planul National de Dezvoltare se aloca reabilitarii si dezvoltarii infrastructurii nationale a transporturilor 1.677 mil. euro, din care 20% de catre Uniunea Europeana prin programul ISPA, iar restul de la buget si alte surse atrase. Infrastructurii regionale si locale i se aloca 72 mil. euro, din care 43 mil. euro prin programul Phare si restul cofinantare de la bugetul de stat si bugetele locale.
Crearea pietei energiei
Organismele comunitare constata anormalitatea din sectorul energiei, unde practic nu exista o piata care sa regleze preturile in mediu concurential. Ca atare, se prevede crearea conditiilor pentru generarea unei piete interne a energiei, utilizand Directivele comunitare din domeniul energiei electrice, ca si legislatia existenta in domeniul petrolului si gazelor. Masurile de siguranta la centrala nucleara Cernavoda vor fi crescute, inclusiv prin organe de control specializate.
Solutiile pentru problema energiei vizeaza totodata randamentele din centrale si sistemul de distributie, calitatea combustibililor si modul de reflectare in preturi.
Protectia mediului
Programele de protectie a mediului pe termen scurt – anul 2000 – vizeaza:
l pregatirea cadrului legislativ si de implementare a masurilor de protectie a aerului, apei, naturii prin aplicarea programelor existente la nivel international si a Directivelor comunitare de mediu
l crearea de organisme specializate sau intarirea celor existente la nivel national si local, care pe baza unui program propriu de investitii sa ia masuri de limitare a poluarii industriale, radiatiei etc.
Pe termen mediu va trebui ca programele de dezvoltare sectoriale sa contina si dimensiunea protectiei mediului, extinzandu-se la probleme de protectie impotriva zgomotului, evitarii modificarilor genetice a organismelor prin agenti chimici sau de alta natura. Prin programul ISPA se acorda Romaniei un ajutor comunitar de 352 mil. euro pentru alinierea la acquis-ul comunitar in probleme de mediu si managementul reziduurilor, iar cofinantarea de la buget va fi de circa 120 mil. euro.
Dezvoltarii bazei turistice si infrastructurii adiacente i se vor aloca circa 70 milioane euro prin programul Phare (43 mil. euro) si cofinantare de la buget (28 mil. euro), iar pentru servicii turistice, aproximativ 30 mil. euro in cofinantare.
Obiectivele macroeconomice pe termen mijlociu se refera la:
l asigurarea unui cadru legal si politic pentru cresterea economica durabila si incheierea privatizarii
l alinierea procesului de raportare, monitorizare si control al finantelor publice cu procedurile din UE
l eforturi continue pentru imbunatatirea conditiilor pentru crearea si dezvoltarea intreprinderilor private, cu accent pe intreprinderile mici si mijlocii
l aplicarea programului de restructurare in industria otelului.