Cheltuielile de consum din Uniunea Europeană au scăzut în medie cu 0,2% în primul trimestru din 2012 la nivelul celor 27 de state membre, chiar dacă au înregistrat creşteri în 15 ţări, potrivit Barometrului cheltuielilor de consum al Visa Europe.
Astfel, trendul general descrescător înregistrat de la jumătatea anului 2011 a continuat şi în primul trimestru din 2012. Acest declin reprezintă al doilea trimestru consecutiv când cheltuielile de consum din UE nu au mai crescut şi, totodată, cea mai slabă performanţă înregistrată după ce regiunea a ieşit din recesiune, la finalul anului 2009.
Situaţia cheltuielilor de consum din cele mai mari economii europene este mixtă.
Creşterea anuală moderată înregistrată de Franţa (2,0%) a fost mai mult decât contrabalansată de scăderile din Germania (-1,0%), Italia (-1,2%) şi Marea Britanie (-0,1%). În linie cu trendurile recente, ţările cel mai puternic afectate de criza datoriilor suverane continuă să înregistreze cele mai slabe performanţe.
Cea mai mare scădere a cheltuielilor de consum s-a înregistrat în Grecia (-12,7%), în timp ce declinul a continuat în Irlanda (-5,1%) şi Portugalia (-4,1%).
Comportamentul consumatorilor din Europa de Est a transmis mai mult optimism în condiţiile în care ritmul de creştere a cheltuielilor de consum a fost de două cifre în Lituania şi Slovenia. În acelaşi timp, cheltuielile de consum au înregistrat creşteri solide în Estonia, Letonia, Polonia şi Slovacia. Mai mult, toate ţările cu excepţia Letoniei au raportat în primul trimestru din 2012 avansuri mai mari decât în trimestrul anterior.
Barometrul cheltuielilor de consum din UE al Visa Europe s-a realizat pe baza sumelor cheltuite efectiv, nu pe sentiment sau opinii, aceste date fiind ajustate ulterior cu volumul emiterilor de carduri Visa, preferinţele de plată ale consumatorilor şi inflaţia. “Chiar dacă cheltuielile de consum au crescut în primul trimestru în majoritatea statelor membre ale UE, tendinţa principală în ceea ce priveşte consumul a fost moderată. Acest al doilea trimestru consecutiv fără creştere subliniază presiunile cu care se confruntă în prezent consumatorii, dar contextul maschează divergenţele semnificative privind perspectivele economice ale fiecărui stat membru al UE”, a declarat Philip Symes, director financiar al Visa Europe.