Necesitatea reducerii emisiilor de carbon ne obligă să găsim metode alternative de transport. Uniunea Europeană va încerca să-şi convingă cetăţenii să renunţe la maşină punându-le la dispoziţie capsule fără şofer, transport urban aerian, trenuri pe bază de levitaţie magnetică, zeppeline şi elicoptere portabile Noul trend în transportul public se numeşte “tranzit personal rapid” şi când va deveni o realitate şi în Europa, străzile vor arăta mai ceva c
Necesitatea reducerii emisiilor de carbon ne obligă să găsim metode alternative de transport. Uniunea Europeană va încerca să-şi convingă cetăţenii să renunţe la maşină punându-le la dispoziţie capsule fără şofer, transport urban aerian, trenuri pe bază de levitaţie magnetică, zeppeline şi elicoptere portabile
Noul trend în transportul public se numeşte “tranzit personal rapid” şi când va deveni o realitate şi în Europa, străzile vor arăta mai ceva ca în “Minority Report”. În prezent Dubai deţine cel mai performant sistem de transport public, un tren pe pilot automat care merge pe o bandă magnetică de peste 70 de kilometri. Lansat la începutul acestei luni, proiectul îşi propune să îi convingă pe localnici şi pe turişti să renunţe la maşinile personale.
“În prezent, cea mai mare parte din transportul public foloseşte combustibil fosil , provocând poluarea aerului pe seama unor resurse finite; în acweastă perioadă se discută şi se adună date despre mai multe alternative. Unele dintre ele par rupte dintr-o carte SF, cum sunt maşinile care funcţionează cu ajutorul levitaţiei magnetice, în timp ce altele par absurde”, scrie Timon Singh pe site-ul euinfrastructure.ro, unde sunt expuse cele mai probabile proiecte UE
Capsule fără şofer: Ca în scenele din Minority Report, locuitorii oraşelor din viitor vor circula în maşini de dimensiuni mici în timp ce-şi vor verifica mailul şi vor citi ştirile dimineţii. Marile oraşe ca Londra sunt printre cele mai receptive la idee pentru a decongestiona traficul. Aceste vehicule cu 4 scune care circulă automat de-a lungul unui traseu vor semăna mai degrabă cu serviciile de taxi decât cu cele de transport în comun şi vor transporta oamenii între cele mai importante puncte din oraş evitând rutele principale. Un plan de implementare există deja pentru aeroportul Heathrow, dar o reţea care să se extindă în întregul oraş ar costa între 3 şi 5 milioane de lire sterline pentru fiecare 1,6 km.
SkyTran: Ca şi în cazul capsulelor teleghidate, SkyTran este un sistem rapid de tranzit personal cu vehicule fixate pe “linii” construite deasupra solului, circulând separat de traficul general. SkyTran va avea “intrări” şi “ieşiri” de-a lungul liniilor.
Trenuri propulsate de aer sau pe bază de levitaţie magnetică: Un sistem de transport ghidat şi propulsat cu ajutorul levitaţiei magnetice care are avantajul că este mai rapid, mai silenţios şi mai lin decât transportul de masă. În plus, emisiile de carbon sunt minime datorită consumului redus de combustibil. Sistemul a fost deja implementat în oraşe precum Shanghai din China, dar oficialii UE speră că în curând vor înlocui transportul pe şine.
În comparaţie, trenurile propulsate cu aer sunt împinse de un curent constant de aer. Sistemul mai are până să ajungă folosit din cauza unor probleme tehnice cu etanşeizările şi conductele de vid, dar este adesea menţionat ca un posibl viitor al trasportului public.
Zepelinul: Deşi zepelinele păreau istorie încă din anii ’30, yepelinele au devenit simboluri ale luxului, fiidn prima formă de transport aerian de pasageri. Ideea de a avea zepeline graţioase şi liniştite deasupra oraşelor este foarte atrăgătoare. Asta după ce vor fi aduse înbunătăţiri tehnice care le vor face mai sigure în condiţii de furtună.
Elicopterul portabil – este un mijloc de transport care leagă motorul şi elicea unui elicopter într-un sistem care se poate prinde ca un rucksac. Dezavantajul este că pentru a manevra un astfel de elicopter ai nevoie de multe ore de training.
Biciclete electrice combină simplitatea şi avantajele unei biciclete cu viteza de până la 30 km/h. Deocamdată, o astfel de bicicletă costă 3500 de dolari, dar în curând va fi produsă la preţuri mai mici.