Pizza s-a scumpit cu aproape 16% în Uniunea Europeană
O pizza cumpărată în magazinele din Uniunea Europeană a costat mai mult cu 15,9% în luna decembrie 2022 comparativ cu luna decembrie 2021, arată datele publicate de Eurostat cu ocazia Zilei Internaţionale a Pizzei.
În rândul statelor membre, cele mai mare creşteri anuale de preţuri la pizza s-au înregistrat în Ungaria (46%), Lituania (39%) şi Bulgaria (37%). La polul opus, cele mai mici creşteri de preţuri au fost înregistrate în Luxemburg (7%), Italia (10%) şi Franţa (13%).
În cazul României, preţurile la pizza au crescut cu 15,9% în luna decembrie 2022, comparativ cu luna decembrie 2021, o creştere similară cu cea înregistrată la nivelul Uniunii Europene.
Anterior, Eurostat a anunţat că rata anuală a inflaţiei în zona euro a crescut cu 9,2% în luna decembrie, cu un avans de 13,8% la categoria produselor alimentare, alcool şi ţigări.
Ziua de 9 februarie a fost desemnata ca fiind Ziua Internaţională a Pizzei.
Se estimează noi scumpiri ale alimentelor în 2023
Potrivit retailerilor, firmelor de bunuri de consum şi investitorilor, cumpărătorii din întreaga lume vor plăti mai mult pentru alimente în acest an comparativ cu anul trecut, exceptând situaţia în care preţurile materiilor prime vor scădea sau tendinţa de tranziţie la mărcile proprii ale magazinelor, mai ieftine, se va accelera.
De mai mult de un an, retailerii şi producătorii bunuri de consum sunt blocaţi în negocieri dure cu privire la preţuri, fricţiunile începând în 2021 din cauza blocajelor provocate de COVID-19 pe lanţurile de aprovizionare. Între timp disputa s-a agravat ca urmare a costurilor mari la materii prime şi energie, creşterea preţurilor la produsele de bază, de la pâine şi până la lapte şi carne, agravând o criză a costului vieţii în Europa.
În primele trei săptămâni ale acestui an, britanicii au plătit cu 16,7% mai mult pentru alimente, comparativ cu perioada similară a anului trecut, potrivit firmei de cercetare Kantar. În SUA, indicele produselor alimentare, care include şi mesele acasă dar şi la cafenele şi restaurante, a crescut cu 10,4% în anul 2022.
Directorul Nestle, cel mai mare producător de alimente din lume, a declarat recent că grupul elveţian va fi nevoit să majoreze şi mai mult preţurile produselor alimentare în acest an, pentru a contracara costurile mai mari de producţie pe care nu le-a transferat încă în totalitate asupra consumatorilor.