Criză, bătălie pe resurse, goană după profit, disponibilizări care seamănă cu execuţii în masă? Dacă aceşti termeni te-au invadat la serviciu, înseamnă că ei trebuie folosiţi altfel.
Şi cum altfel poţi să priveşti o situaţie de criză în mod relaxat dacă nu jucând Crisis câteva ore sau cum să simulezi câteva situaţii de viaţă fără ca acestea să aibă urmări neplăcute, dacă nu în recent lansatul joc pentru PC, Sims 3? Dacă directorul general al Microsoft România, Călin Tatomir, mai pierde câte o noapte în faţa calculatorului nu pentru strategii de business, ci cu un joc de strategie sau un „shooter“ clasic, pot să o facă şi alţii. De altfel, din ce în ce mai mulţi o şi fac, din moment ce piaţa autohtonă de jocuri pentru PC şi console (PlayStation, Xbox, Wii) e în continuă creştere, în ciuda crizei. Sau, poate tocmai de aceea. Andreea Allardin, directorul general al Best Distribution, cel mai mare distribuitor autohton de jocuri, estima pentru acest an un avans de circa 20% al pieţei locale de gaming. Anul trecut, vânzările la raft au fost de circa 13 milioane de euro.
În general, jocurile se împart în mai multe categorii, cele mai populare fiind shooter-ele (Battlefield, Quake, Unreal Tournament ş.a.), adică cele care simulează situaţii de luptă „la persoana I“, unde acţiunea se trăieşte prin ochii jucătorului; RPG-urile (Role Playing Games – Diablo, World of Warcraft, Age of Conan, Knights of The New Republic etc.), în care jucătorul are de îndeplinit un rol şi de condus un personaj ales dintr-o anumită rasă şi anumită clasă (luptător, vrăjitor, suport pentru alţi jucători ş.a.m.d.), jocurile tip „racing“ (Need For Speed, Grand Theft Auto), cele de strategie (Starcraft, Age of Empires, Heroes etc.) şi, în fine, cele sportive (FIFA).
În ultima vreme, jocurile de tip „simulation“, precum Sims sau FIFA Manager, se bucură de o popularitate crescândă în România. Seria The Sims a adus circa 10% din vânzările Best Distribution (distribuitorul autorizat al publisherului jocului, Electronic Arts), iar în prima săptămână de la lansare s-au vândut deja 1,4 milioane de copii, preţul jocului fiind 150 de lei. În preferinţele clienţilor unuia dintre cei mai mari retaileri de jocuri, Altex, Sims este urmat la vânzări de Need For Speed, FIFA şi World of Warcraft. În domeniul jocurilor pentru console, topul vânzărilor include GTA4, Halo3, GT5 şi seria Mario.
Consolele încep să bată PC-ul
Până de curând, piaţa locală de gaming era formată aproape în exclusivitate de jocurile pentru PC, dar în ultimii doi ani, consolele au început să recupereze teren, ajungând la o cotă de 30%. Unii retaileri chiar şi-au dublat, anul trecut, vânzările de jocuri de consolă faţă de 2007. Rata pirateriei este în scădere, dar rămâne la cifre foarte mari, doar aproximativ 20% din jocurile instalate pe computerele din România fiind copii legale, estimează distribuitorii. Pe total piaţă, cel mai popular joc în România rămâne World of Warcraft (WoW), un masiv RPG care se joacă online, numărul jucătorilor la nivel mondial depăşind 11,5 milioane la finele anului trecut. Cel mai recent pachet din seria WoW costă 37 de euro (sunt necesare pachetele anterioare pentru a putea fi instalat), iar abonamentul lunar, care asigură accesul la servere, este de 13 euro. În ordinea numărului de copii vândute, WoW este urmat de titlurile FIFA, Need for Speed, Sims şi Call of Duty. Recent, în SUA, s-a încheiat E3, cel mai mare târg din lume dedicat gamingului, unde a fost anunţat Star Wars: The Old Republic, care urmează să fie tot un MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) în genul WoW.
40 mld. de dolari a fost valoarea pieţei mondiale de jocuri video în 2008. Se estimează că la nivel global sunt aproximativ 140 milioane de gameri
80% din jocurile instalate pe computerele din România sunt pirat, conform estimărilor distribuitorilor. Vânzările oficiale ar putea atinge, în acest an, 16 milioane euro